شنبه ۲۷ تیر ۱۳۸۸ - ۲۰:۰۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: ترکیه از یکشنبه 19 ژوئیه (28 تیر) ممنوعیت کامل در مورد سیگار کشیدن در کافه‌ها و رستوران‌ها را به اجرا در ‌آورد و تخطی‌کنندگان جریمه خواهند شد

این ممنوعیت برای مقابله با عادتی ملی انجام می‌شود که هر سال باعث مرگ هزاران نفر در این کشور می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه این ممنوعیت، گسترش مقررات موجود است که دولت فعلی ترکیه آن را به اجرا درآورد و سیگار کشیدن در محل‌های کار و مکان‌های عمومی را از ماه مه سال گذشته ممنوع اعلام کرد و به رستوران‌ها و کافه‌ها 18 ماه فرصت داد تا خودشان با این مقررات تطبیق کنند. این مکان‌ها  مجبور خواهند بود جاسیگاری‌های‌شان را بردارند، علائم سیگارکشیدن ممنوع نصب کنند و از دادن فندک و کبریت به مشتریان خودداری کنند.

 گرچه این مقررات اجازه سیگار کشیدن در حیاط‌های این مکان‌ها را می‌دهد، اما این حیاط‌ها نباید حتی با سایبان یا چادر پوشیده شده باشند.

 زیرپا گذاشتن این ممنوعیت به جریمه‌ای 69 لیره‌ای (45 دلار) برای سیگاری‌ها و 560 لیره‌ای برای صاحبان مکان‌ها در بار اول و 5600 لیره برای بارهای بعدی منجر می‌شود.

 توکر ارگودر، که مدیریت پروژه کنترل دخانیات سازمان جهانی بهداشت را در ترکیه به عهده دارد، در این باره می‌گوید: "هدف اولیه ما این است که نسبت سیگاری‌ها را به 20 درصد جمعیت بزرگسال کاهش دهیم."

 بر اساس آمار "جمعیت پرهیز ترکیه"، بیماری‌های مربوط به سیگار هر سال به مرگ حدود 100000 نفر در ترکیه می‌انجامند.

مالکان کافه‌ها برای مدت‌ها خواستار به تاخیر انداختن بیشتر شروع این ممنوعیت به خصوص در میانه بحران اقتصادی بودند، اما وزارت این خواسته را رد کرد و حدود 5000 بازرس را به کار گرفته است تا بر اعمال این ممنوعیت نظارت کننند.

نظرخواهی اخیر نشان می‌دهد که اکثریت مردم از این ممنوعیت حمایت می‌کنند،‌ اما مورد استثنا قهوه‌خانه‌های سنتی در تومتوم کاپتان در استانبول است که مشتریان پروپاقرص با سیگاری بر گوشه لب به بازی با ورق و دومینو می‌پردازند.

سدات سافاک، یک کافه‌چی در این منطقه شکایت می‌کند:‌"احمقانه است از مشتری‌ها بخواهم که سیگار‌های‌شان را خاموش کنند یا بیرون سیگار بکشند." اما با اکراه می‌پذیرد که در صورتی که "انتخاب دیگری نداشته باشد" از این ممنوعیت پیروی خواهد کرد.

اما صاحب کافه، ساکر آراس، می‌گوید به عنوان یک غیرسیگاری از این ممنوعیت استقبال می‌کند، اما نگران از دست دادن مشتریانش هم هست.

او می‌گوید: "افرادی که سیگار می‌کشند، محل کار من را کثیف می‌‌کنند و اعصابم را به هم می‌ریزند" اما در عین حال اضافه کرد که هرگز از سرویس‌دادن به مشتریان اجتناب نخواهد کرد یا شکایتنامه بر ضد افرادی که ممنوعیت را زیرپا می‌گذارند، پر نخواهد کرد."

 او می‌گوید: "افرادی که اینجا می‌آیند دوستان من هستند."

این ممنوعیت مکان‌های قلیان‌کشی را نیز در بر می‌گیرد که در سال‌های اخیر پس از اینکه این عادت قدیمی دوباره مد شده است،‌ در محله تفان در ساحل بسفر شکوفا شد‌ه‌اند.

کد خبر 85789

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز