یکشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۵:۱۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی: سیگار روزی 180 قربانی می‌گیرد که معادل تلفات انسانی سقوط یک هواپیماست.

 به گزارش واحد مرکزی خبر، دکتر کامران باقری لنکرانی گفت: مصرف سیگار در کشور هر روز 150 تا 180 نفر قربانی می‌گیرد که این تعداد معادل تلفات انسانی سقوط یک هواپیماست.

وی در مراسم روز جهانی بدون دخانیات در وزارت بهداشت گفـت: از نظر اقتصادی هم، سالانه بیش از سه برابر سود حاصل از فروش دخانیات در کشور، برای درمان بیماری‌های ناشی از عوارض سیگار هزینه می‌شود و برخی بیماران نیز باوجود درمان،‌ جان می‌بازند.

نیمی از سیگاری‌ها به علت عوارض سیگار فوت می‌کنند و سیگاری‌هایی که کشیدن سیگار را پیش از 30 سالگی شروع می‌کنند، 20 سال کمتر از دیگران عمر می‌کنند.

وزیر بهداشت مهمترین چالش را برای کنترل مصرف سیگار و قلیان در کشور،‌ مشکلات فرهنگی دانست و گفت: برنامه‌های پیشگیری و کنترل مصرف دخانیات هنگامی مفید است که مبارزه با مصرف دخانیات بین مردم به یک فرهنگ و نگرش اجتماعی تبدیل شده باشد.

وی افزود: برخی برای ترک سیگار به قلیان پناه می‌آورند که رفتاری بسیار خطرناک است زیرا عوارض تنفسی دود قلیان صد برابر دود سیگار است و مصرف آن دیگران را نیز بیشتر آزار   می‌دهد.

لنکرانی در پاسخ به این سوال که چرا کارخانه دخانیات کشور تعطیل نمی‌شود گفت: این کارخانه‌ها در همه کشورها وجود دارند و تنها با برچیدن این کارخانه ها نمی‌توان مصرف سیگار را کنترل کرد.

وزیر بهداشت با بیان اینکه صدور مجوز راه اندازی کارخانه تولید سیگار در کشورهای توسعه یافته و غربی ممنوع شده است گفت: موج جدیدی برای تجارت سیگار و تلاش برای کسب مجوز تاسیس و راه اندازی کارخانه‌های دخانیات در کشورهای در حال توسعه از جمله کشور ما به راه افتاده است.

لنکرانی افزود: رویارویی با این مسئله واکنش جدی مسئولان مرتبط با صدور این مجوزها را در وزارت بازرگانی و سازمان‌های وابسته می‌طلبد.

وزیر بهداشت گفت: مبارزه با عواقب خطرناک سیگار تنها وظیفه وزارت بهداشت نیست با این حال ما تلاش می‌کنیم که مجوزهای جدیدی برای راه اندازی شرکت‌ها و کارخانه‌های دخانیات در ایران صادر نشود.

کد خبر 82562

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز