همشهری آنلاین: رییس اداره سلامت جمعیت و خانواده‌ وزارت بهداشت گفت برنامه آموزشی «خود مراقبتی در منزل» را از برنامه‌های وزارت بهداشت برای مراقبت از دوران کودکی تا سالمندی در منزل از امسال اجرا می‌شود.

self care

یه گزارش ایسنا کتر محمد اسماعیل مطلق همزمان با 6 مهر ، روز جهانی سالمند، در نشستی با خبرنگاران، گفت: برنامه‌های مراقبتی پیش از این در خانه‌های بهداشت و بیمارستان‌ها صورت می‌گرفت. اما از این پس خود مراقبتی و شیوه زندگی سالم از امسال در خانه‌ها اجرا می‌شود. در حال حاضر بسته‌های خدمتی این برنامه‌ها در حال تنظیم است.

وی با اشاره به شعار سالمندی، دوران سرزندگی، اراده و عزت اجتماعی برای روز جهانی سالمند ادامه داد: برای اولین بار در کشور در چهار دانشگاه علوم پزشکی و میان قومیت‌های مختلف، برنامه‌های مربوط به آموزش شیوه زندگی سالم و مراقبت‌های ادغام یافته دوران سالمندی را به صورت مقدماتی در کشور اجرا کردیم. به این ترتیب در سال جاری در هر استان یک شهر برای اجرای این برنامه در نظر گرفته شده است تا آموزش شیوه زندگی سالم را در تمام شهرهای کشور داشته باشیم.

مطلق ادامه داد: با توجه به محدود بودن متخصصان رشته سالمندی در کشور با همکاری سایر دستگاه‌های مربوطه دوره MPH سالمندی در سه دانشگاه علوم بهزیستی، دانشگاه‌ علوم پزشکی تهران و دانشگاه علوم پزشکی ایران برنامه‌ریزی‌ شد. همچنین برنامه‌ای برای PHD دوران سالمندی در کشور به زودی آغاز خواهد شد.

مطلق با اشاره به اقدامات در نظر گرفته شده برای سطح دوم خدمات دوران سالمندی، گفت: به این منظور نیز مرکز درمانی با همکاری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در بیمارستان طالقانی آغاز به کار کرده است. به این ترتیب مراجعات سطح دوم سالمندی در کشور توسعه می‌یابد.

به گفته وی، خدمات مربوط به سالمندان در نقاطی از کشور که پزشک خانواده‌ برقرار است ارایه می‌شود و تمام سالمندان دارای پرونده‌ سلامت هستند. در مجموع با اجرای برنامه پزشک خانواده، سالمندان کشور حداقل از نظر فشار خون، چربی و بیماری‌های قلبی ــ عروقی کنترل می‌شوند. اما از نظر ما این برنامه‌ها کافی نیست. ما باید برنامه‌ریزی‌ خود مراقبتی را در سال جاری به تمام خانه‌های کشور برسانیم و به این ترتیب سالمند و اعضای و خانواده‌ وی تحت پوشش قرار گیرند.

 

کد خبر 117177

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز