سه‌شنبه ۱۸ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۰:۰۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: مراقبت پزشکی بیشتر لزوما به معنای سالم‌تر بودن شما نیست. این نظری است که آمریکایی‌های تکنولوژی دوست به سختی باور می‌کنند.

در هر جایی در آمریکا که از یک پنجم تا تقریبا یک سوم از آزمایش‌ها و درمان‌های که مردم دریافت می‌کنند، غیرضروری است، مراقبت‌های پزشکی غیرضروری به جز هزینه‌ تلف‌شده، ممکن است به عوارض جانبی خطرناکی بینجامد.

این عوارض از هنگام تولد ممکن است شروع شود. مواردی از عمل‌های سزارین فزاینده‌ای که در آمریکا برای زایمان انجام می‌شود، ناشی از مونیتورهای جنینی بحث‌برانگیزی هستند که در خیلی از مواردی که حال جنین خوب است، به اشتباه علامت ناراحتی جنین را نشان می‌دهند.

 این مراقبت بیش از حد درمانی اغلب به مراقبت‌های ویژه بی‌ثمر در انتهای زندگی هم امتداد پیدا می‌کند.

و در فاصله بین این دو:

- آمریکایی‌ها نسبت به مردم سایر کشورها بیشترین پرتوتابی پزشکی را دریافت می‌کنند، که بخش زیادی از آن ناشی از سی‌تی اسکن‌های مکرر است. انجام اسکن‌های بیش از حد خطر ابتلا به سرطان را بالا می‌برد.

- دکترها برای ویروس‌های مانند سرماخوردگی که مصرف آنتی‌‌بیوتیک برای آنها بی‌اثر است، ده‌ها میلیون بار آنتی‌بیوتیک تجویز می‌کنند.

- هزاران نفر که برای باز کردن انسداد شریان‌های قلب در آنها استنت کار گذاشته می‌شود، باید اول درمان دارویی را امتحان می‌کردند.

- در حالیکه گروه‌های عمده بهداشتی در مورد بی‌تاثیر بودن غربالگری برای سرطان پروستات حتی در میانسالی هشدار می‌دهند، یک سوم مردان بالای 75 سال تست PSA برای سرطان پروستات انجام می‌دهند، در حالیکه اغلب کارشناسان می‌گویند آنها بیش از حد سالمند هستند که از دادن این آزمایش سودی ببرند. میلیون‌ها زن که در معرض خطر پایین سرطان گردن رحم هستند، بیش از میزان توصیه‌شده پاپ اسمیر مکرر انجام می‌دهند؛ و میلیون‌ها نفر از آنها حتی پس از آنکه گردن رحم‌شان با جراحی رحم‌برداری برداشته شده است، به انجام این آزمایش غربالگری ادامه می‌دهند.

- کمردرد، در عارضه‌‌های بیش از حد درمان‌شده رده اول را دارد، از اسکن‌های MRI مکرر که نمی‌تواند مشکلی را در ستون فقرات افراد نشان دهد تا جراحی ستون فقرات برای افرادی که بدون جراحی وضع‌شان بهتر بود. از هر پنج نفری اولین عمل جراحی ستون فقراتش را انجام می‌دهد، یک نفر در دهه بعدی مجبور به انجام عمل جراحی مجدد می‌شود.

درمان بیش ازحد به آن معناست که انجام آزمایش یا شیوه‌درمانی ساده‌تر، یا حتی بدون هیچکدام از آنها، حالش تغییری نکند یا بهتر باشد. اجتناب از این درمان‌های بی‌مورد بیش از اینکه به دانستن مواقع بله گفتن مربوط باشد، به دانستن مواقع نه گفتن مربوط می‌شود. "ببخشید، دکتر، من اطلاعات بیشتری می‌خواهم."

 دکتر استیون واینبرگر از کالج پزشکان آمریکا، که از این تابستان به انتشار توصیه‌های در مورد آزمایش‌های بیش از حد تجویز شده، با شروع از کمردرد، دست زده است، می‌گوید: "منظور ما این نیست، تاکید می‌کنم این نیست که سهمیه‌بندی ایجاد کنیم."

 این کار تلاشی به برای رسیدن به تعادل است، برای اینکه مراقبت‌های مناسب و نه حداکثر مراقبت‌ها برای افراد فراهم شود. ندرتا بیمارانی پیدا می‌شوند که متوجه باشند از این حد گذشته‌اند.

دکتر برنارد روسوف، رئیس پروژه‌هایی که بوسیله سازمان غیرانتفاعی "اجلاس کیفیت ملی" و هیات انجمن پزشکی آمریکا برای شناسایی و کاهش مراقبت‌های بیش از حد پزشکی در حال اجراست، می‌گوید:"باید به شما بگویم با انجام آزمایش‌ها و اعمال پزشکی اضافی امکان آسیب‌رسانی‌های قابل‌توجهی وجود دارد."

 "برای جلوگیری از این روند، مسئله بسیار مهم آموزش بیماران است، تا مردم بتدریج دریابند که "کمتر" اغلب "بهتر" است."

منبع: آسوشیتدپرس

کد خبر 109194

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز