همشهری آنلاین: پژوهشگران در طول چند دهه گذشته، نشان داده‌اند که پیوند محکمی میان سبک زندگی بی‌حرکت و مجموعه‌ای از بیماری‌ها مزمن از جمله بیماری قلبی،‌ سرطان‌های پستان و روده بزرگ،‌ دیابت،‌ پوکی استخوان، و اضطراب و افسردگی وجود دارد.تنها اخیرا بررسی‌ها بر خود نشستن متمرکز شده‌اند.

seating

نتایج این بررسی‌ها فراخواننده برخاستن از جای خود است: حتی اگر به غیر از این، زندگی جسمی فعالی داشته باشید.

این نتیجه‌گیری بررسی است که بوسیله محققان جامعه سرطان آمریکا (ACS) انجام شده است و در ژورنال اپیدمیولوژی آمریکا منتشر شده است.

پژوهشگران در سال 1992 53440 مرد و 69776 زن را که همه آنها به طور کلی سالم بودند و پیش از این وارد "بررسی پیشگیری از سرطان II" جامعه سرطان آمریکا شده بودند، انتخاب کردند.

مشارکت‌کنندگان به یک پرسش‌نامه سالانه در مورد فعالیت‌های روزانه‌شان از جمله مدت زمان گذرانده‌شده در حال نشستن و نیز شدت و مدت فعالیت‌های جسمی‌شان در اوقات فراغت، پاسخ می‌دادند. همچنین اطلاعاتی در مورد سیگار کشیدن، وزن، مصرف روزانه کالری و مصرف الکل ارائه دادند.

در طول دوره 14 ساله بررسی، زنانی که شش ساعت یا بیشتر در روز را به حالت نشسته مانده بودند، با احتمال 37 درصد بیشتر در مقایسه با زنانی که سه ساعت یا کمتر در حالت نشسته می‌ماندند،‌ در معرض خطر مرگ قرار داشتند.

این افزایش خطر مرگ مستقل از اثر سایر عوامل موثر بر سلامتی از جمله میزان ورزش این افراد بود. هنگامی فعالیت کلی جسمی در نظر گرفته می‌شد،‌ زنانی که برای بیشترین مدت می‌نشستند و برای کمترین مدت ورزش می‌کردند، تقریبا دو برابر با احتمال بیشتر نسبت به زنانی که برای کمترین مدت می‌نشستند و برای طولانی‌‌ترین مدت ورزش می‌کردند، مرده بودند.

یافته‌های این تحقیق جامعه سرطان آمریکا را رشته‌‌ای از تحقیقات در مورد سلامت زنان در استرالیا تایید می‌کنند. در این بررسی‌ها تماشای تلویزیون به عنوان جایگزینی برای نشستن در نظر گرفته شده بود. نتایج این بررسی‌ها در مقاله‌ای در نشریه "بازبینی‌های ورزش و علم ورزش" (ِِژوئیه 2010) خلاصه شده است، نشان داد که هر چه زمان بیشتری صرف تماشای تلویزیون شود،‌ با افزایش فشار خون،میزان قند خون ناشتا، تری‌گلیسریدهای خون، و نیز کاهش میزان کلسترول خوب خون (HDL) همراهی دارد.

این نتیجه حتی برای افرادی با وجود تماشای تلویزیون فعال هم بودند- زنانی که به طور مرتب ورزش می‌کردند اما در عین حال برای چند ساعت پای تلویزیون می‌نشستند، صادق بود.

از طرف دیگر تماشاکنندگان طولانی مدت تلویزیون که به طور مکرر تماشا‌ی تلویزیون را قطع می‌کردند، میزان کمتر قند خون و دور کمر کمتری نسبت به هم‌ردیفان کمتر فعال‌شان داشتند.

یک توضیح در مورد اثرات طولانی‌مدت نشستن این است که در این وضعیت بزرگترین عضلات بدن در حالت غیرفعال قرار می‌گیرند. انقباض عضلات میزان بازجذب قند خون به عضلات را افزایش می‌دهد، و آزادی آنزیم لیپوپروتیئن لیپاز را تحریک می‌کند، که تری‌گلیسریدها را تجزیه می‌کند و باعث تولید HDL می‌شود.

بنابراین هنگامی که می‌نشینید، قند و چربی‌ تری‌گلیسرید خون‌تان بالا می‌برد، و میزان HDL افت می‌کند.

پژوهش بیشتری لازم است تا معین شود چه مقدار فعالیت جسمی مورد نیاز است تا اثرات نشستن را جبران کند.

تا آن هنگام، سعی کنید تا ورزش منظم انجام دهید و به طور مکرر تماشای تلویزیون یا استفاده از کامپیوتر را قطع کنید، و در صورت امکان به جای رانندگی پیاده‌روی یا دوچرخه‌سواری کنید.

Harvard Women's Health Watch

کد خبر 119189

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان

آخرین خبرهای بازار