همشهری آنلاین: سازمان جهانی بهداشت روز جمعه 9 ژوئیه کشورها را ترغیب کرد تا با دادن امتیازاتی مانند پاداش‌های مالی پرسنل پزشکی را به رفتن به مناطق روستایی که میلیون‌ها نفر در آنها فاقد مراقبت پزشکی هستند، وا دارند

 به گزارش خبرگزاری فرانسه سازمان جهانی بهداشت می‌گوید در حالیکه حدود نیمی از جمعیت جهان در مناطق روستایی زندگی می‌کنند، تنها 38 درصد از پرستاران و کمتر از یک چهارم پزشکان به کار در این مناطق مشغول هستند.

سازمان جهانی بهداشت برای تاکید بر دامنه این مشکل یادآور شد که حدود یک میلیارد نفر در جهان هنوز به مراقبت‌های پزشکی پایه‌ای دسترسی ندارند.

سازمان جهانی بهداشت 17 توصیه در این مورد را اعلام کرد که به گفته مائوئل داریت، رئیس بخش منابع انسانی این سازمان، که شامل "آموزش، وضع مقررات، پاداش‌های مالی و حمایت حرفه‌ای و شخصی" می‌شود.

این اعلامیه برای نمونه می‌خواهد که دانشکده‌های پزشکی در خارج از شهرها بنیانگذاری شوند، به این امید که فارغ‌التحصیلان پس  از پایان دوره آموزشی در آنجا بمانند.

 همچنین پیشنهاد شده است که امتیازات مالی، مانند پاداش، یارانه برای خانه، حمل و نقل رایگان و مرخصی با حقوق برای تشویق پزشکان جوان برای رفتن به مناطق روستایی ارائه شود.

 داریت نمونه نروژ را مطرح میکند که در آن مقامات تامین مالی تحصیلات دوره تخصصی برای پزشکان به این شرط فراهم می‌کنند که انها پس از پایان دوره آموزشی در مناطق روستایی زندگی کنند.

سازمان جهانی بهداشت که خواستار اقدام فوری در این زمینه شده است، یادآور می‌شود که آفریقا از این لحاظ بدترین وضعیت را دارد.

ژان-مارک بریشا رئیس بخش پرسنل سلامت در سازمان جهانی بهداشت می‌گوید پزشکان در مالی مناطق روستایی به سمت پایتخت ترک می‌کنند و در آنجا به کارهایی مانند رانندگی تاکسی مشغول می‌شوند که ربطی به رشته انها ندارد.

 46 درصد جمعیت آفریقای جنوبی در روستاها زندگی می‌کنند، در حالیکه تنها 12 درصد دکترها در این کشور در این مناطق هستند.

 کشورهای ثروتمند نیز از این گرایش در امان نیستند.

براساس آمار سازمان جهانی بهداشت، تنها 9 درصد پزشکان در آمریکا تصمیم گرفته‌اند که مطب‌های‌شان را در خارج از شهرها مستقر کنند.

کد خبر 111259

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز