سه‌شنبه ۳۰ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۵:۵۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: کشور پادشاهی نروژ یکی از کشورهای حوزه اسکاندیناوی است.

نروژ

این کشور با کشورهای سوئد، فنلاند و روسیه همسایه است. پادشاهی نروژ همچنین بر جزایر اسوال‌برد و ژان ماین که در قطب قرار دارند حکومت می‌کند.

پس از جنگ جهانی دوم، نروژ رشد اقتصادی سریعی را تجربه کرد. رشدی که امروزه نروژ را به یکی از ثروتمندترین کشورهای جهان تبدیل کرده است.

این کشور همچنین در سال ۲۰۰۷ میلادی به عنوان آرام‌ترین کشور جهان شناخته شد. این کشور عضو پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) است.

وایکینگ‌ها مهمترین اقوامی بودند که در نروژ سکونت داشتند. وایکینگ‌های نروژی به عنوان یک چهره مشخص در طی قرون هفتم و هشتم میلادی نمایان شدند.

در سال ۸۰۲ میلادی نروژی‌ها بر جزایر فعلی بریتانیا شامل انگلستان و ایرلند دست یافتند و تا سال ۸۸۰ بر آن حکومت کردند.

از سال ۱۰۰۰ به بعد نروژ موقتا به تصرف قوای مشترک شاهان سوئد و دانمارک درآمد. در حقیقت می‌توان گفت تاریخ نروژ در تمام طول هزار ساله اخیر بستگی فراوانی به تاریخ سوئد و دانمارک داشته است.

در بیست و هشتم مارس ۱۸۱۴،‌ کنگره وین، به پاس خدماتی که سوئد در شکست قوی ناپلئون بناپارت امپراطور فرانسه کرده بود نروژ را، برخلاف میل مردم آن،‌ ضمیمه خاک سوئد کرد و همراه با آن جزیره ایسلند نیز که متعلق به نروژ بود به سوئد واگذار شد.

به این ترتیب استقلال داخلی نروژ عملا از بین رفت و نروژیان سر به شورش برداشتند و خواستار حکومتی مستقل شدند.

سرانجام رهبران سوئد و نروژ با استقرار سلطنت دوگانه به توافق رسیدند. وضع نروژ تا روز پانزدهم اکتبر ۱۹۰۵ به همین روال باقی ماند و در این تاریخ پس از سال‌ها مبارزه، سرانجام استقلال مسالمت‌آمیز این کشور از سوئد به دست آمد.

در سال ۱۹۶۷ اولاف پنجم (فرمانده کل قوای نروژ در اثنای جنگ جهانی دوم) به سلطنت نشست که اکنون نیز پادشاه آن کشور است. 

به دنبال کشف منابع عظیمی از نفت و گاز طبیعی در دهه‌های ۱۹۶۰ و ۷۰، نروز تبدیل به یکی از بزرگترین تولیدکنندگان نفت اروپا شد. نروژ یکی از بزرگترین ارقام درآمد سرانه در اروپا داراست.

نروژ کشوری کوهستانی است. بارزترین پدیده طبیعی نروژ  آب دره‌های آن است که مناظر  زیبایی را ایجاد کرده است. جنگل‌ها قسمت اعظم آن را پوشانده و آب و هوای آن در نواحی جنوبی معتدل و مرطوب و در سایر نواحی سرد و یخبندان است.

سیاست در نروژ

حکومت نروژ پادشاهی بوده و پادشاه اولاف پنجم و نخست وزیر آن کاره ایزاکسن ویلوخ است.

در نروژ دو مجلس وجود دارد اما نحوه تعیین این دو مجلس با دیگر نقاط دنیا متفاوت است. انتخابات یک بار برای انتخاب ۱۵۵ عضو این دو مجلس برای مدت چهار سال برگزار می‌شود.

پس از تشکیل پارلمان، اعضای آن با برگزاری انتخابات داخلی خود را به دو قسمت تقسیم می‌کنند: یکی با ۳۹ عضو و دیگری با ۱۱۶ عضو.

لوایح ابتدا به مجلس بزرگتر فرستاده شده و پس از تصویب به مجلس کوچک‌تر آورده می‌شود. اگر یکی از مجالس در تصویب لایحه‌ای مخالفت کند،‌ جلسه مشترک دو مجلس‌ تشکیل می‌شود و رأی دو سوم اکثریت تکلیف لایحه را مشخص می‌کند.

اقتصاد در نروژ

تولید ناخالص داخلی نروژ ۴/۲۵۷ میلیارد دلار است که از این نظر در رتبه دوم جهان قرار دارد. نیروی کار این کشور ۵/۲ میلیون نفر است که چهار درصد آنها در بخش کشاورزی، ۲۲ درصد در بخش صنعت و ۷۴ درصد در بخش خدمات مشغول به کار هستند.

نرخ بیکاری در این کشور ۴/۲ درصد است و نرخ تورم در آن ۴/۰درصد.

محصولات صادراتی این کشور شامل نفت و مشتقات آن، ماشین‌آلات و تجهیزات، آهن‌آلات، مواد شیمیایی،کشتی و ماهی است.

محصولات وارداتی آن هم شامل ماشین‌آلات و تجهیزات، مواد شیمیایی، آهن‌آلات و مواد خوراکی است.

مردم نروژ

جمعیت این کشور چهار میلیون و ۶۲۷ هزار و ۹۲۹ نفر است که میانگین سنی آنها ۷/۳۸سال است. امید به زندگی در این کشور برای زنان ۸۲.۴۶ سال و برای مردان ۰۴/۷۷سال است.

۸۵/۷ درصد از مردم این کشور مسیحی پیرو کلیسای نروژ هستند. ۸/۱ درصد از مردم آن هم مسلمان هستند.

این کشور دو زبان رسمی دارد. یکی نروژی بوکمال و دیگری نروژی نینورسک.

ارتباطات در نروژ

تا سال ۱۹۸۱ تلویزیون ملی نروژ تنها شبکه تلویزیونی این کشور بود اما از این سال انحصار شکسته شد. مهمترین روزنامه این کشور VG نام دارد که مهمترین روزنامه منطقه اسکاندیناوی هم هست.

نروژ در یک نگاه

مساحت ۳۲۳،۸۰۲ کیلومتر مربع
جمعیت ۴،۶۲۷،۹۲۶ نفر
پایتخت اسلو
واحد پول کرون نروژ
دامنه اینترنتی no. و sj. و bv. 
پیش‌شماره ۴۷+
کد خبر 44748

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز