دوشنبه ۱۲ مهر ۱۳۸۹ - ۱۹:۴۸
۰ نفر

همشهر آنلاین: رابرت ادواردز،‌ دانشمند انگلیسی که پدر "نوزاد آزمایشگاهی" به حساب می‌آید، بوسیله هیات داوران جایزه نوبل به خاطر کارش در زمینه لقاح آزمایشگاهی (IVF) ، که نقطه عطفی در پزشکی به حساب می‌آید، برنده جایزه نوبل پزشکی 2010 اعلام شد.

Robert Edwards

به گزارش خبرگزاری فرانسه انجمن نوبل در انستیتو کارولیسنکا در سوئد درباره ادواردز گفت: "دستاوردهای او درمان ناباروری را امکان‌پذیر کرد، عارضه‌ای که نسبت بالایی از انسان‌ها شامل بیش از 10 درصد زوج‌ها در جهان را مبتلا می‌کند."

ادواردز 85 ساله که این جایزه معتبر را به خاطر کارش در زمینه لقاح آزمایشگاهی (IVF) دریافت کرد که به میلیون‌ها زوج نابارور کمک کرد تا دارای فرزند شوند.

شیوه IVF شامل گرفتن تخمک از زن و بارور کردن آن در ظرف آزمایشگاهی با اسپرم اهدایی مرد است. سلول تخم حاصل تقسیم می‌شود و به آن اجازه داده می‌شد به مرحله رویان چندسلولی به برسد و بعد این رویان در درون رحم زن کاشته می‌شود تا به رشد خود ادامه دهد و نهایتا به صورت یک نوزاد درآید.

ادوراردز کار در زمینه ایجاد این روش را ابتدا در دهه 1950 با بررسی سلول‌های زایا در حیوانات آغاز کرد. کرستر هوئئوگ، عضو کمیته نوبل در این باره گفت: " او از همان زمان در اواخر دهه 1950 می‌دانست این روش برای درمان زنان نیز قابل استفاده است."

اما این پزشک و دانشمند انگلیسی مجبور شد تا 25 ژوئیه 1978 منتظر بماند تا اولین نوزاد آزمایشگاهی به دنیا آید.

لوئیس براون، اولین نوزاد آزمایشگاهی، دختری با وزن 2.61 کیلوگرم به روش سزارین، در بیمارستان عمومی اولدهام در شمال غرب انگلیس به دنیا آمد. والدین او، لسلی و جان، برای 9 سال تلاش کرده بودند‌ که بچه‌دار شوند، اما به علت انسداد لوله‌های تخمدان لسلی براون موفق نشده بودند.

first test tube baby2

لوئیس براون دو سال پیش در سی‌امین سالگرد تولدش، گفت همچنان رابطه‌ای نزدیک با ادواردز دارد و افزود:‌"او مانند پدربزرگ من است."

نخستین نوزاد آزمایشگاهی جهان 30 ساله شد

از هنگام تولد لوئیس براون در بیش از 30 سال پیش تا به حال چهار میلیون کودک به روش IVF به دنیا ‌آمده‌اند.

جرج هانسون، یک عضو هیات داوران گفت: "ادواردز وضع سلامتی مناسبی نداشت. من با همسرش صحبت کردم و او شوکه شد."

ادواردز قبلا در مورد بحث‌برانگیز بودن کارش سخن گفته بود.

او پنج سال پیش در مصاحبه‌ای گفت: "در آن زمان مرا دیوانه خواندند. هیچ کس نمی‌خواست مسئولیت اخلاقی انجام چنین کاری را بپذیرد. مردم به من می‌گفتند که بچه‌ای که از این طریق به دنیا بیاید طبیعی نخواهد بود و تعجب می‌کردند که این چه کاری است می‌خواهم انجام دهم. اما هیچگاه نگران نبودم، پژوهش‌های من نشان داده بود که IVF درست مانند لقاح طبیعی عمل می‌کند."

ادواردز در ایجاد IVF همکاری نزدیکی با پاتریک استپتو، متخصص زنان انگلیسی، داشت که در سال 1988 درگذشت. این دو "کلینیک بورن هال" را در دانشگاه کمبریج بنیانگذاری کردند، که اولین مرکز درمان با IVF در جهان بود.

ادواردز که در سال 2001 برنده جایزه معتبر پزشکی آلبرت لاسکر شد، در مصاحبه‌ای در آن زمان گفت،‌او و استپتو : "هرگز تصور نمی‌کردند که این رویان‌های آزمایشگاهی به صورت غیرطبیعی به دنیا بیایند، گرچه بسیاری از افراد مشهور، از جمله برندگان جایزه نوبل، به من گفتند که مجبور خواهم شد به کشتن نوزادان ناهنجار حاصل از این روش دست بزنم."

امروزه 20 تا 30 درصد تخمک‌های بارورشده بوسیله IVF به تولد نوزاد منتهی می‌شوند.

هانسون،‌ عضو هیات داوران نوبل با اشاره به لوئیس براون و سایر کودکان حاصل از IVF که بعدها خودشان به طور طبیعی بچه‌دار شده‌اند، گفت: "پیگیری‌های درازمدت نشان داده است که کودکان حاصل از IVF به همان اندازه کودکان دیگر سالم هستند."

به گفته او این نتایج احتمال ابهترین شاهد در مورد ایمنی و موفقیت درمان با IVF است.

اولین نوزاد آزمایشگاهی جهان مادر شد

مارتین جانسون،‌استاد علوم تناسلی در دانشگاه کمبریج پس از اعلام برنده شدن ادواردز گفت: "این جایزه نوبل خیلی دیر داده می‌شود."

او افزود: "تعجبم این است که جایزه نوبل پس از این همه مدت به ادواردز داده می‌شود" کسی که به قول او "رشته بیماری‌های زنان و زایمان را به عصر مدرن رساند."

کد خبر 117539

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز