همشهری آنلاین: جوانانی که از طریق لقاح آزمایشگاهی (IVF) متولد شده‌اند،‌ از لحاظ سلامتی جسمی مشابه میانگین سایر جوانان هستند، هر چند به نظر می‌رسد میزان‌های برخی از مشکلات روانی آنها بالاتر باشد.

به گزارش خبرگزاری رویترز این بررسی که در ژورنال Fertility and Sterility منتشر شده است،‌اولین نسل کودکان آمریکایی را که از طریق IVF به دنیا آمده بودند را مورد پیگیری قرار داده بود. همگی این افراد در بین سال‌های 1981 تا 1990 در یک برنامه IVF در دانشکده پزشکی ویرجینیای غربی به دنیا آمده بودند.

به گفته دکتر سرگسو اوهرینگر و همکارانش در این دانشگاه "پرسش‌های دائمی" درباره اثرات بالقوه IVF بر سلامتی کودکانی که از این راه به دنیا آمده‌اند، و جود داشته است.

مجموعه‌ای از پژوهش‌ها بیانگر این بودهاست که حتی ابتدایی‌ترین مراحل نمو رویان ممکن است بر خطر ابتلا به بیماری‌های گوناگون مزمن در ادامه زندگی تاثیر داشته باشد. با توجه به اینکه ابتدایی مراحل رشد رویان در کودکانی که از طریق لقاح آزمایشگاهی به دنیا آمده‌اند، متقاوت است، از لحاظ نظری این تفاوت می‌تواند بر خطر ابتلا به بیماری‌ها اثر داشته باشد. علاوه براین کودکانی که از راه IVF به دنیا می‌آیند،‌ اغلب چندقلو هستند، که به معنای میزان بالاتر زایمان زودرس و وزن کم هنگام تولد است که می‌تواند بر رشد و نمو درازمدت کودک تاثیر بگذارد.

اما بررسی اوهرینگر و همکارانش نشان داد که جوانانی که از راه لقاح آزمایشگاهی به دنیا آمده بودند، عموما "سالم و کاملا سازگار بودند". اما میزان برخی از بیماری‌های روانی از جمله اختلال کم‌توجهی بیش‌فعالی (ADHD)، افسردگی و افراط در مصرف مشروبات الکلی در آنها بیشتر بود.

از طرف دیگر این پژوهشگران دریافتند که افراد در گروه ‌IVF ،هنگامی که موضوع عوامل خطرساز برای بیماری‌های جسمی مزمن مطرح است،‌ نسبت به جوانان معمول آمریکایی مشابه یا حتی بهتر هستند.

برای مثال این جوانان نسبت به جوانان آمریکایی هم سن‌شان با احتمال کمتری سیگار می‌کشیدند و با احتمال بیشتری ورزش می‌کردند.

 اما یک عامل خطر ساز برای سلامتی یعنی افراط در مصرف الکل در میان گروه IVF  دست کم در میان زنان شایع‌تر بود.

به گفته این پژوهشگران این بررسی نمی‌تواند دلیل‌ بالاتر بودن ADHD، افسردگی و اعتیاد به الکل در این افراد را تعیین کند، اما احتمالا علت این امر پیچیده است.

به گفته آنها مممکن است یک عامل بالاتر بودن میزان استرس در والدینی باشد که تحت IVF قرار می‌گیرند و بررسی‌های قبلی آن را نشان داده ‌اند؛ در نتیجه برخی از این والدین ممکن است  نسبت به کودکان‌شان حالت "محافظت بیش از حد"‌ پیدا کنند که ممکن است بر رشد اجتماعی و عاطفی آنها اثر بگذارد.

البته این پژوهشگران به محدودیت‌های تحقیق خود هم اشاره می کنند از جمله این که آنها در تلاش بودند که بیش از 500 جوانان متولد شده از طریق لقاح آزمایشگاهی را وارد بررسی کنند،‌اما نهایتا کمتر از یک سوم آنها به نظرخواهی پاسخ دادند. این وضع این احتمال را افزایش می‌دهد که افراد دارای بهترین وضعیت سلامت در بررسی شرکت کنند.

کد خبر 102963

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز