همشهری آنلاین: دانشمندان موفق به ارائه الگوریتم جدیدی شدند که میزان شانس باروری توسط لقاح آزمایشگاهی را پیش‌بینی می‌کند.

ivf

بسیاری از متخصصان باروری هنوز هم به سن به عنوان تعیین‌کننده اصلی احتمال باروری زنان نگاه می‌کنند.

اما به گفته مایلین یائو از دانشگاه استنفورد، سن فقط یک قطعه کوچک در این پازل است. این دانشمند به تازگی یک تست خانگی را ارائه داده‌ که بسیاری از مولفه‌های مرتبط به سلامتی و شیوه زندگی را به منظور پیش‌بینی شانس بارور شدن زنان توسط لقاح آزمایشگاهی (IVF) به کار می‌گیرد.

به گزارش ایسنا، فناوری جدید مرکز Univfy واقع در دانشگاه استنفورد در تعیین شانس باروری 36 درصد دقیق‌تر از مولفه صرفاً سن عمل می‌کند.

نتیجه آزمایش‌های میدانی حاکی از آن است که 42 درصد از زنانی که این تست را دریافت کردند دارای 45 درصد شانس باروری توسط لقاح آزمایشگاهی بودند.

به گفته بسیباری از متخصصان باروری این تست می‌تواند به زوج‌ها در آگاهی از شانس خود در مورد باروری قبل از ملاقات با پزشک کمک کند.

در این تست از زنان در خصوص شاخص جرمشان، مصرف سیگار، وضعیت سلامت و تجربه‌های پیشین آن‌ها در مورد درمان‌های باروری پرسش می‌شود. همچنین از آن‌ها خواسته می‌شود اطلاعاتی را در خصوص آزمایش‌های خون ارائه دهند.

مرکز Univfy از الگوریتم‌های یادگیرنده ماشین برای پیش‌بینی موفقیت لقاح آزمایشگاهی مبتنی بر تجربه‌ها و مشخصه‌های هزاران زوج که توسط سه مرکز IVF در امریکا، کانادا و اسپانیا درمان شدند، استفاده می‌کند.
این مرکز تست موسوم به PreIVF را به صورت آنلاین به بهای 250 دلار فروخته است.

 

کد خبر 188888
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز