شنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: دکتر هاوارد جونز پیشگام انجام لقاح آزمایشگاهی یا IVF در آمریکا روز جمعه ۳۱ ژوئیه در بیمارستان ویرجینیا در کنار خانواده‌اش درگذشت.

jones

به گزارش آسوشیتدپرس دانشکده پزشکی ایسترن ویرجینیا (EVMS) اعلام کرد جونز به علت نارسایی تنفسی فوت کرده است. او صد و چهار سال داشت.

کار جونز و همسر درگذشته‌اش، دکتر جورجینا در دانشکده پزشکی ایسترن ویرجنینا به تولد نخستین کودک ایجاد شده در نتیجه لقاح آزمایشگاهی در سال 1981 انجامید. از آن هنگام به بعد، بیش از 5 میلیون نوزاد ایجاد شده با لقاح آزمایشگاهی در سراسر جهان متولد شده‌اند.

انستیتوی پزشکی تولیدمثل جونز در EVMS به افتخار جونزها به نام آن دو نامیده شده است. برای چندین سال، خانواده‌هایی که کودکانشان با کمک این انستیتو به دنیا می‌آمدند، دعوت می‌شدند تا در جشن روز مادر به این دو دانشمند بپیوندند. عکس‌های این رویدادها نشان می‌دهد که جونزها با صدها خانواده احاطه شده‌اند. از هنگام ایجاد این انستیتو، حدود 4000 نوزاد از طریق لقاح آزمایشگاهی با کمک کلینیک آن به دنیا آمدند.

ریچارد هومان، رئیس و معاون آموزشی دانشکده پزشکی ایسترن ویرجینیا در بیانیه‌ای گفت: «موفقیت IVF دستاوردی فوق‌العاده بود، نه فقط از لحاظ شخصی برای او، بلکه برای انستیتوی ما و برای حرفه طبابت.»

جونز حتی پس از آنکه به صد سالگی رسید، در دفترش در انستیتو حاضر می‌شد. او در طول زندگی‌اش 12 کتاب تألیف کرد، از جمله خاطراتش درباره IVF که پاییز گذشته، با نام « IVF به آمریکا می‌آید: خاطراتی از یک پیشرفت پزشکی» منتشر شد.

گرچه آی وی اف امروزه عملی رایج است، در ابتدا مقاومت افرادی روبرو بود که نگران اخلاقیات ایجاد نوزادان «لوله آزمایشگاهی» بودند. ای ‌وی‌ ام ‌اس یادآور می‌شود که پس از تولد نخستین نوزاد حاصل از آی‌وی‌اف به‌وسیله جونزها، به نام الیزابت جوردن کار که اکنون خودش مادر است، واتیکان با آن‌ها تماس گرفت تا توصیه‌های پاپ ژان پل دوم را به آن‌ها برساند. در نوامبر 1982، روی جلد مجله لایف به «رواج نوزادان آزمایشگاهی» اختصاص داده شد.

جونز در سال 1984 کمیته اخلاقی را ایجاد کرد که تحت نظر «جامعه باروری آمریکا» - اکنون «جامعه پزشکی تولیدمثلی آمریکا» - قرار داشت.

جونز پسر یک پزشک در بالتیمور بود. او در برای سه دهه در دانشگاه جانز هاپکینز کار کرد تا در سال 1978 پنج سال پس از گشایش دانشکده پزشکی ایسترن ویرجینیا به آنجا آمد. او پس از آن جانز هاپکینز را پس از رسیدن به سن بازنشستگی اجباری یا وجود اعتراضات فرزندانش که می‌خواستند او در بالتیمور بماند، ترک کرد. او در همان روزی که نخستین نوزاد آزمایشگاهی جهان از طریق لقاح آزمایشگاهی در انگلیس به دنیا آمد، به شهر نورفولک وارد شد. او در سال اول حضور در EVMS تکنیکی را بر القای رشد چندین تخمک در زن ایجاد کرد که پیشرفت عمده‌ای در مسیر لقاح آزمایشگاهی شمرده می‌شود.

دکتر آلفرد آبهاماد، یکی از همکاران جونز در EVMS گفت: «او و دکتر جورجینا انقلابی در حوزه درمان زنان دارای مشکلات باروری ایجاد کردند. به هر جایی دنیا که نگاه کنید، تأثیر هاوارد و جرجینا جونز را می‌توانید به صورت متخصصانی که تربیت کردند، در اکتشافاتی که انجام دادند و بیماران بی‌شماری که درمان کردند، ببینید.

از جونز سه فرزند و چندین نوه به‌جای مانده است.

کد خبر 303388

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha