پنجشنبه ۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: یک آزمایشگاه پزشکی در هلند ممکن است به‌طور غیر عمدی تخمک‌های ۲۶ زن را با اسپرم اشتباهی بارور کرده باشد و این اشتباه عجیب هنگامی کشف شد که ا ز قبل نیمی از این زنان یا باردار شده یا فرزندشان را به دنیا آورده بودند.

ivf

به گزارش تایم مرکز پزشکی دانشگاهی در اوترخت هلند ارتکاب «خطای شیوه کار» را در جریان انجام لقاح‌های آزمایشگاهی یا آی‌وی‌اف در فاصله آوریل ۲۰۱۵ و نوامبر ۲۰۱۶ را پذیرفت و اعلام کرد تحقیقاتی دراین‌باره آغاز شده است.

این مرکز در بیانیه‌ای خبری اعلام کرد: «در جریان لقاح، سلول‌های اسپرم مربوط به یک زوج تحت درمان ممکن است با سلول‌های تخمک ۲۶ زوج دیگر مخلوط شده باشد.»

در ادامه این بیانیه آمده است: «بنابراین این احتمال وجود دارد که این سلول‌های تخمک با اسپرمی به غیر از پدر موردنظر بارور شده باشند». این مرکز می‌گوید احتمال کمی وجود دارد که این اسپرم اشتباهی واقعاً در تخمک‌های موردنظر تماس پیدا کرده باشد.»

درحالی‌که نیمی از این زوج‌ها بچه‌دار شده‌اند یا زنانشان باردار شده‌اند، نیمی دیگر از این زوج‌ها رویان‌های منجمدی دارند که هنوز در آزمایشگاه هستند. بر اساس بیانیه این مرکز این رویان‌ها ممکن است به اشتباه بارور شده باشند.

این مرکز می‌گوید به همه زوج‌های مبتلا درباره خطای بالقوه اطلاع داده شده است و از اینکه این زوج‌ها چنین اخباری دریافت کردند، اظهار تأسف کرد.

در گذشته نیز در جریان موارد لقاح آزمایشگاهی خطاهای مشابهی رخ داده است، ازجمله استفاده از اسپرم اشتباهی برای بارور کردن تخمک یک زن چینی‌‌تبار در سنگاپور که در سال ۲۰۱۰ فرزندش را به دنیا آورد. بر اساس گزارش‌ها او پس‌ازاینکه متوجه شد که رنگ پوست و موی پسرش تفاوت بسیاری با شوهر سفیدپوستش دارد از کلینیک باروری‌اش به دلیل اهمال شکایت کرد.

کد خبر 357032

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha