همشهری آنلاین: نخستین نوزاد آزمایشگاهی ایجاد شده از رویانی که از لحاظ وجود نقائص ژنتیکی با استفاده از یک تکنیک جدید ارزان‌قیمت غربالگری شده است، به دنیا آمده است.

genetic testing

به گزارش رویترز تولد این نوزاد در ماه ژوئن که خبرش این هفته اعلام شد، بخشی از بررسی است که به گفته دانشمندان تاییدکننده کارآیی این شیوه غربالگری ژنوم نسل آینده است، گرچه لازم است که آزمایش‌های بالینی بیشتری پیش از استفاده گسترده از این سیستم انجام شود.

این تکنیک جدید از شیوه جدید ارزان‌قیمتی برای تعیین توالی DNA برای شناسایی هردوی ناهنجاری‌های کروموزومی و نقائص خاص ژنی پیش از کاشتن رویان در رحم استفاده می‌کند.

در واقع فقط حدود 30 درصد از رویان‌های انتخاب‌شده در حین لقاح ازمایشگاهی (IVF) به طور موفقیت‌آمیزی در رحم کاشته می‌شوند، و نقائص کروموزومی رویان‌های یک علت عمده این عدم موفقیت‌ها است.

روش‌های غربالگری ژنتیکی دیگری نیز در طول دهه گذشته ایجاد شده‌‌اند ،اما به گفته پژوهشگران این سیستم جدید باید به طور قابل‌توجهی ارزان‌تر باشد.

داگان ولز از دانشگاه آکسفورد می‌گوید: "ما می‌توانیم این کار را با هزینه‌ای در حد نصف یا دو سوم هزینه شیوه فعلی غربالگری کروموزومی انجام دهیم."

"اگر کارآزمایی تصادفی‌شده بیشتر این نتایج را ثابت کند، ما می‌توانیم به نقطه‌ای برسیم که  دلایل بسیار محکم اقتصادی برای ارائه بسیار گسترده این شیوه - شاید به اکثریت بیمارانی که IVF انجام می‌دهند، وجود داشته باشد."

غربالگری رویان‌ها در IVF در حال حاضر برای زنان در سنین بالاتر که در معرض خطر بالاتر ناهنجاری‌های کروموزمی هستند، و زنانی که دچار سقط جنین‌های مکرر می‌شوند، انجام می‌شود.

ولز نتایج پژوهش خود را که شامل نتایج تست‌های آزمایشگاهی بر روی سلول‌های با نقائص ژنتیکی مشخص می‌شود، را در اجلاس "جامعه تولید مثل انسان و رویان‌شناسی اروپا" (ESHRE) ارائه خواهد کرد.

زن دومی نیز که تحت این فرآیند غربالگری قرار گرفته است، قرار است تا مدت کوتاهی دیگر نوزادش را به دنیا بیاورد.

استوارت لاوری، رئیس بیمارستان همراسمیث در لندن که در این تحقیق شرکت نداشته، می‌گوید آنالیز سریع مقادیر فراوان DNA با استفاده از این تکنیک جدید تعیین توالی ژنوم "دانشی شگفت‌آور" است.

اما لاوری می‌افزاید لازم است کارآزمایی بالینی تصادفی‌شده برای ثابت کردن تاثیربخشی این رویکرد انجام شود- و ولز و همکارانش قصد دارند این کار را در ادامه امسال آغاز کنند.

بر اساس آمار ESHRE از هر شش زوج در جهان یک زوج دست کم یک بار در طول زندگی‌شان با شکلی از مسئله ناباروری مواجه می‌شوند.

کد خبر 222432

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز