مجموع نظرات: ۰
شنبه ۳۱ فروردین ۱۳۹۲ - ۰۹:۱۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: دانشمندان از توالی ژنتیکی ماهی مشهوری به نام فسیل زنده رمزگشایی کرده‌اند، دستاوردی که می‌تواند به دانشمندان در مطالعه بر روی مهره‌دارانی که از نیاکان آبزی برخوردارند،‌ کمک کند.

فسیل زنده

بر اساس گزارش دیسکاوری،‌ ماهی فسیل زنده یا سیلاکنث آفریقایی نسبت بسیار نزدیکی با نژادی از ماهی‌ها دارد که در مسیر تحولات تکاملی بزرگی قرار گرفته و زندگی بر روی خشکی را آغاز کردند، این ماهی نیز نسبت به نیاکان 300 میلیون ساله خود تغییر چندانی نیافته است.

دانشمندان زمانی فکر می‌کردند این ماهی 70 میلیون سال پیش از بین رفته‌است،‌ اما در سال 1938 یک‌ ماهیگیر آفریقایی نمونه‌ای زنده از این ماهی را شکار کرد و شباهت بی‌نظیر این ماهی به اجدادش باعث شد نام فسیل زنده بر روی آن گذاشته شود.

تیمی بین‌المللی از دانشمندان روز چهارشنبه با بررسی توالی ژنتیکی این ماهی اعلام کردند روند تغییر ساختار ژنتیکی این ماهی به شکلی شگفت‌انگیز کند است. به گفته کریستین لیندبلد از کمبریج، ممکن است محیط پایدار غارهایی زیر‌آبی که زیستگاه این ماهی به شمار می‌رود، منجر به کند شدن تغییرات ژنتیکی آن شده‌باشد.

فسیل زنده

فسیل‌های زنده دو گونه رو به انقراض را تشکیل داده‌اند که در سواحل شرقی آفریقا و اندونزی زندگی می‌کنند. این ماهی‌ها حداکثر 1.5 طول خواهند داشت و دارای باله‌های گوشتی هستند. به گفته دانشمندان ژنوم این ماهی کوتاه‌تر از ژنوم انسان است و محققان با استفاده از این ژنوم به عنوان  نقطه آغاز، توانستند تغییراتی در ژن‌ها و کلید‌های کنترل کننده ژنها بیابند که منجر به مهاجرت اجداد این ماهی‌ها از دریا به خشکی شده‌اند. این تغییرات در قدرت بویایی،‌ سیستم ایمنی و رشد اندام‌های بدن این ماهی‌ها تغییراتی ایجاد کرده‌است.

همچنین نتایج این تحقیقات نشان داد نزدیک‌ترین ماهی زنده که با حیواناتی از قبیل پستانداران ارتباطی نزدیک دارد، شش‌ماهی نام دارد که البته ژنوم آن برای رمز‌گشایی بسیار طولانی است. انتقال از آب به خشکی درحدود دهها میلیون سال پیش و با رشد اندام‌های مختلف بر روی بدن حیوانات اولیه آبزی آغاز شد و شاید تغییر اصلی برای زندگی این آبزیان بر روی خشکی از 340 میلیون سال پیش آغاز شده‌باشد.

کد خبر 210028
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز