دوشنبه ۲۶ مهر ۱۳۸۹ - ۲۰:۰۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: ژرژ ماته،‌ سرطان‌شناس فرانسوی، که اولین پیوند مغز استخوان را در سال 1959 انجام داد، در سن 88 سالگی درگذشت.

oncologist

به گزارش آسوشیتدپرش دفتر نیکولا سارکوزی، رئیس‌جمهور فرانسه، این خبر روز جمعه 15 اکتبر اعلام کرد اما جزئیاتی بیشتری را ارائه نداد.

بیانیه دفتر رئیس‌جمهور فرانسه می‌گوید:‌ "نقش او در پیشرفت سرطان‌شناسی به یاد خواهد ماند. او در سال 1959 اولین پیوند مغز استخوان را بر روی شش پزشک یووگسلاو که در یک نیروگاه هسته‌ای به طور تصادفی در معرض پرتوهای رادیواکتیو قرار گرفته بودند، انجام داد. چهار نفر از این پزشکان زنده ماندند."

ماته اولین پزشکی بود که از پیوند مغز استخوان برای درمان سرطان خون (لوسمی) استفاده کرد. برای این کار به بیمار دوز بالای داروهای ضدسرطان یا پرتو‌تابی داده می‌شود تا سلول‌های سرطانی کشته شوند،‌ و بعد پیوند مغز استخوان روی بیمار انجام می‌شود.

پیوند مغز استخوان همچنین برای درمان بیماری‌های ناشی از قرار گرفتن در معرض پرتوهای رادیواکتیو و بیماری‌های خونی مانند تالاسمی انجام می‌شود.

به گفته بیانیه دفتر رئیس‌جمهوری فرانسه، ماته در اوائل دهه 1960 در حومه پاریس یک مرکز تخصصی سرطان را بنیانگذاری کرد و تا سال 1990 مدیر واحد بیماری‌‌های خونی آن بود.

کد خبر 118671

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز