همشهری آنلاین: یک بررسی جدید نشان می‌دهد که مصرف طولانی‌مدت روزانه دوز کم آسپیرین می‌تواند به طور قابل‌توجهی خطر مرگ ناشی از طیف گسترده‌ای از سرطان‌ها را کاهش دهد.

Aspirin

به گزارش هلث‌دی نیوز پژوهشگران انگلیسی به طور خاص شواهدی به دست آوردند که مصرف دوز کم آسپیرین (75 میلی‌گرم) به طور روزانه دست کم برای پنج سال میزان مرگ و میر ناشی از سرطان‌ها را بسته به نوع آنها از 10 تا 60 درصد کاهش می‌دهد.

این یافته‌‌ها از تجزیه و تحلیل تازه هشت بررسی دربرگیرنده 25500 نفر بود که در اصل برای تعیین اثرات بالقوه محافظتی آسپیرین با دوز کم برای کاهش خطر بیماری قلبی-عروقی مورد بررسی قرار گرفته بودند.


یافته‌های فعلی به دنبال پژوهش‌های قبلی انجام شده بوسیله همین گروه است که نتایج آن در ماه اکتبر منتشر شد و نشان می‌داد مصرف درازمدت آسپیرین با دوز کم خطر مرگ ناشی از سرطان روده بزرگ را تا یک سوم کاهش می‌دهد.


این پژوهشگران می‌گویند: "این یافته‌ها اولین شاهد در مورد این است که آسپیرین در مردان می‌تواند خطر مرگ ناشی از چندین سرطان شایع کاهش دهد."

البته پروفسور پیتر راتوول از بیمارستان جان رادکلیف و دانشگاه آکسفورد که سرپرست این پژوهش بوده است، تاکید می‌کند:‌"این نتایج به معنای آن نیست که همه بزرگسالان باید به فوریت آسپیرین مصرف کنند."

"این یافته‌ها نشان‌دهنده آن است که مصرف دوز کم آسپیرین منافع جدید عمده‌ای دارد که پیش از این در راهنماهای توصیه‌های پزشکی وارد نشده است. اصول راهنمای قبلی به درستی هشدار داده بودند که مصرف آسپیرین در افراد میانسال سالم اندکی خطر خونریزی ایجاد می‌کند که بخشی از منافع ناشی از پیشگیری سکته مغزی و حمله قلبی را از بین می‌برد."

"اما اکنون این کاهش در مرگ و میر چندین سرطان شایع تعادل را برای بسیار افراد به سمت مفید بودن بیشتر تغییر خواهد داد."

نتایج بررسی راث‌ول و همکارانش در شماره 7 دسامبر نسخه آنلاین لنست منتشر شده است.

کد خبر 122744

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز