مجموع نظرات: ۰
جمعه ۷ آبان ۱۳۸۹ - ۱۵:۳۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: زنان کشور بسیار محافظه‌کار عربستان سعودی در رویدادی بی‌سابقه روز پنجشنبه 28 اکتبر در یک استادیوم در شهر جده گرد هم آمدند تا بزرگترین روبان صورتی انسانی را تشکیل دهند و آگاهی عمومی را درباره سرطان پستان بالا ببرند.

Saudi Arabia

به گزارش خبرگزاری فرانسه بیش از 10000 زن سعودی و ساکنان خارجی - اندونزیایی‌ها، آمریکایی‌ها، فیلیپینی‌ها و سایرین- غروب روز پنجشنبه به استادیوم وزارت آموزش و پرورش این کشور وارد شدند، و سازمان‌دهندگان مطمئن‌اند که می‌توانند رکورد قبلی 3640 نفر در آلمان در سال 2007 را بشکنند.

زنانی که وارد استادیوم می‌شدند، همگی عباهای سیاه عربی به تن داشتند. اما به گفته سازمان دهندگان در داخل استادیوم این زنان مانتو و روسری صورتی رنگ می‌پوشند و در کنار هم قرار می‌گیرند تا به شکل نماد جهانی آگاهی از سرطان پستان، روبان صورتی، درآیند.

تنها زنان اجازه دارند وارد این استادیوم شوند.

حنان جاسم، یک زن 25 ساله گفت: "من با خواهرم به اینجا آمدیم تا اطلاعات بیشتری در مورد سرطان پستان به دست بیاورم. مادر من به این بیماری مبتلا است، بنابراین ما اطلاعات بیشتری در مورد آن نیاز داریم و از افراد دچار این بیماری حمایت می‌کنیم."

سوسن عبداللطیف، یک زن خانه دار 40 ساله، به همراه دخترش که دانشجوی پزشکی است، در این رویداد حضور دارد.

او گفت:‌ "من این ایده را دوست داشتم و می‌خواستم بینم که رخ می‌دهد، به خصوص یک یک رویداد جهانی است که برای اولین بار در مملکت برگزار می‌شود."

هدف سازمان‌دهندگان حضور یافتن 10000 زن بود که به طور قطعی معیار جدیدی برای فعالیت‌های زنان در این کشور محافظه‌کار ایجاد خواهد کرد.

راهپیمایی‌های کوچکتر از این در عربستان سعودی، که دولت مانع اعتراضات عمومی است و فعالیت‌های عمومی را محدود می‌کند، نادر هستند.

زنان در عربستان تحت محدودیت‌های شدیدی هستند، آنها نمی‌تواند بدون تصویب قیم مردشان جابه جا شوند و اجازه رانندگی ندارند. به علاوه تقریبا هیچ مقام بالایی در دولت ندارند تا علائق‌شان را پیش‌ببرند. تنها یک زن به عنوان معاون وزیر آموزش و پرورش خدمت می‌کند.

این برنامه برای ایجاد یک روبان صورتی انسانی بوسیله "انجمن سرطان سینه زهرا" در ریاض سازماندهی شده بود و شاهزاده‌خانم ریما بن بندر، دختر شاهزاده بن‌ سلطان، سفیر سابق سعودی در واشنگتن، از آن حمایت می‌کرد.

ریما در شروع این برنامه گفت: "به اطلاع عموم می‌رسانم که از امروز به بعد دیگر نادانی را نمی‌توان بهانه کرد و نباید گذاشت هیچ زنی در سکوت رنج ببرد."

بر اساس بررسی سازمان ثبت سرطان سعودی سرطان پستان شایع‌ترین سرطان تشخیص‌داده شده در این کشور است و 12.4 درصد همه سرطان‌ها و 23.6 درصد سرطان‌های زنان را تشکیل می‌دهد.

کد خبر 119382

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز