مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۱۴ مهر ۱۳۸۹ - ۱۰:۰۸
۰ نفر

مهناز غفاری: غربالگری سرطان سینه پس از سن 30سالگی، در زنان ضروری است چراکه با تشخیص سریع، این بیماری را می‌توان در مراحل اولیه درمان کرد.

خرچنگ

مسعود فخاریان، فوق‌تخصص خون و پیوند مغز استخوان در سمینار «تازه‌های درمان سرطان سینه» گفت: به‌دلیل ضعف در سیستم غربالگری کشور، سرطان سینه زنان در مراحل پیشرفته تشخیص داده می‌شود.

سرطان سینه بعد از 50‌سالگی شیوع زیادی دارد و نتایج درمان آن در ایران با کشورهای پیشرفته مشابه است. همچنین میزان پایدار و زنده ماندن بیمار بعد از درمان در ایران مشابه کشورهای غربی است که این امر مستلزم تشخیص به‌موقع بیماری و جلوگیری از پیشرفت آن است و اگر این بیماری در مراحل اولیه کشف شود درمان آن به‌مراتب آسان‌تر است.

به گفته متخصصان، در تشخیص این بیماری تنها ماموگرافی جنبه غربالگری دارد و استفاده از سونوگرافی و MRI روش‌های کمک به تشخیص بهتر هستند.وی با بیان اینکه به‌دلیل ضعف سیستم غربالگری، اکثر بیماران مبتلا به سرطان سینه در کشور در مراحل پیشرفته شناخته می‌شوند، خاطرنشان کرد: هر زنی بعد از 30‌سالگی و با اتمام مدت قاعدگی باید به معاینه سینه‌ خود پرداخته و سالانه نیز به پزشک متخصص مراجعه کند.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون طرح غربالگری سرطان سینه توسط وزارت بهداشت در حال اجراست، افزود: در شهر تهران برخی مراکز مانند بیمارستان امام‌خمینی(ره)، مرکزی برای بررسی سرطان سینه زنان دارند اما به‌دلیل ضعف اطلاع‌رسانی اکثر زنان از این موضوع آگاه نیستند. فخاریان در خصوص عوامل تأثیر‌گذار بر افزایش ابتلا به سرطان سینه ادامه داد: چاقی، مصرف زیاد قرص‌های ضد‌بارداری، ازدواج دیررس و حاملگی در سنین بالا احتمال ابتلا به سرطان سینه را افزایش می‌دهد. این فوق تخصص خون و پیوند مغز استخوان، ورزش، تغذیه مناسب و استفاده از ویتامین‌های E و C را در کاهش ابتلا به سرطان سینه مؤثر دانست.

علائم بیماری‌های سینه در زنان

مهم‌ترین علائم بیماری‌های سینه در زنان عبارتند از: درد، ترشح از نوک سینه، احساس توده، عفونت. التهاب نیز از شایع‌ترین نشانه‌های بیماری‌های سینه و علت مراجعه افراد به پزشک است، به‌طوری‌که 80‌درصد بیماران از درد سینه شکایت دارند.
دکتر الفت‌بخش، عضو هیأت علمی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران دراین باره گفت: دردهای شایع به 2دسته دوره‌ای و غیردوره‌ای تقسیم می‌شوند که دردهای دوره‌ای در زنان 30 تا 35‌‌ساله و در نیمه دوم قاعدگی یا درصورت مصرف هورمون دیده می‌شود. درد‌های دوره‌ای غالبا دو طرفه هستند و به‌علت شدت درد به زیر بغل و بازو منتشر می‌شوند و همچنین با مصرف کافئین یا درصورت اضطراب و افسردگی تشدید می‌شوند که عموما علت این دردها تغییرات هورمونی است.

این دردها بدون ارتباط با قاعدگی هستند و معمولاً در افراد بالای40‌سال دیده می‌شوند و ماهیت سوزنی یا کششی دارند. علت دردهای غیردوره‌ای عموما کیست‌های ناحیه سینه، دردهای قلبی و عضلانی و توده‌های خوش‌خیم یا بدخیم هستند که البته زنان نباید زیاد نگران باشند.

دکتر الفت بخش در ادامه با اشاره به سایر علائم بیماری‌های سینه به ترشحات نوک سینه اشاره کرد و افزود: معمولا رنگ ترشحات سبز، قهوه‌ای، خاکستری، شیری، آبکی، چرکی، خونابه‌ای و زرد شفاف است. درصورتی که ترشحات به‌خودی خود و بدون فشار خارج شوند و رنگ زرد شفاف یا چرکی و خونابه‌ای داشته باشند خطرناک خواهند بود و زنان باید این علائم را جدی بگیرند.

کد خبر 117714

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار خانواده

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز