دبیر علمی سومین کنگره سرطان سینه گفت: سالانه 7 هزار زن ایرانی به سرطان سینه مبتلا می‌شوند

و اکنون حدود40 هزار نفر در کشور به بیماری سرطان سینه مبتلا هستند و سن ابتلا به این بیماری در زنان ایرانی 10 سال کمتر از کشورهای پیشرفته است.احمد کاویانی افزود: سرطان سینه یکی از شایع‌ترین سرطان‌ها در کل جهان است و مطابق آمار سازمان جهانی بهداشت میزان بروز این بیماری رو به افزایش است.  وی گفت: در کشور ما سالانه حدود 7 هزار مورد سرطان سینه تشخیص داده می‌شود که به‌دلیل شیوع این بیماری در سنین پایین‌تر نسبت به کشورهای اروپایی و آمریکایی بار مالی، درمانی، اقتصادی، اجتماعی و خانوادگی زیادی را ایجاد می‌کند.

دبیر علمی سومین کنگره سرطان سینه افزود: سرطان سینه در کشور ایران طی سال‌های اخیر مورد توجه قرار گرفته است و شاید کمتر خانواده‌ای را بشناسیم که در اطراف خود یک بیمار مبتلا نداشته باشد.

دبیر علمی سومین کنگره سرطان سینه گفت: همه زنان به‌نحوی سایه این بیماری را در زندگی خود حس می‌کنند. قسمتی از این موضوع مربوط به سیاستگذاران نظام سلامت است که از چندین منظر باید به این موضوع توجه داشته باشند.

وی اضافه کرد: هزینه درمان این بیماری در کشور ما بالاست؛ به‌خصوص اینکه سرانه سلامت کشور نسبت به کشورهای توسعه یافته کمتر است. ابتلا به این بیماری و درمان‌هایی که برای آن صورت می‌گیرد موجب جذب مقادیر قابل توجهی از بودجه سلامت کشور می‌شود که این مسئله موجب شده است سیاستگذاران به این موضوع بیشتر بپردازند.

دبیر علمی سومین کنگره سرطان سینه افزود: بحث فرهنگی سرطان سینه یک واقعیت انکارناپذیر در جامعه ماست زیرا یک زن در کانون خانواده بسیار تأثیرگذار است. بسیاری از مشکلات فرهنگی در جامعه باید ریشه‌یابی ‌شود.

وی اضافه کرد: مبتلا شدن و مراحل مختلف درمان و از دنیا رفتن زن بیمار می‌تواند این مسئله مهم را مطرح کند که بازخورد فرهنگی این بیماری بسیار اهمیت دارد. این مسئله در ایران بسیار مهم است؛ به‌دلیل اینکه اساس اصلاح فرهنگی و موضوعات اجتماعی در کشور ایران خانواده است و نباید از اهمیت این بیماری غافل شد.

کاویانی گفت: در کشور ما سن شیوع این بیماری کاهش پیدا کرده و شیوع آن 10 تا 12 سال از کشورهای توسعه یافته کمتر است. نکته مهم این است که بعضی از افراد زمانی به متخصص مراجعه می‌کنند که بیماری در مرحله پیشرفته قرار دارد و حدود 65 درصد از آنها، بیماری از محدوده سینه گذشته و به ناحیه زیربغل انتشار یافته که این رقم در کشورهای پیشرفته 30درصد و در کشورهایی که غربالگری سرطان سینه دارند زیر 15 درصد است.

رئیس مرکز تحقیقات سرطان جهاد دانشگاهی نیز گفت: این بیماری در کشور ما دیرتر تشخیص داده و درمان می‌شود. به گزارش مهر، دکتر مسعود حبیبی در سومین کنگره سرطان سینه در بیمارستان امام خمینی(ره) گفت: سرطان سینه از جمله بیماری‌های مزمنی است که به‌علت شیوع بالا در سطح جهان مورد توجه است.

حبیبی افزود: اگرچه میزان ابتلا به این نوع سرطان در ایران کمتر است ولی این بیماری در کشور ما ویژگی‌های خاص خود را دارد که از جمله آنها می‌توان به ابتلا در سنین پایین‌تر، تشخیص و درمان دیرتر آن، عوارض بیشتر درمان، کاهش طول عمر و کیفیت زندگی اشاره کرد.
وی ادامه داد: جهاد دانشگاهی پس از انجام طرح تحقیقاتی در این زمینه و تشخیص ضرورت مداخله در درمان سرطان سینه در سال 75 مرکز بیماری‌های سینه را راه‌اندازی کرد که تمام مراحل درمانی چون غربالگری، تشخیص، درمان و بازتوانی را شامل می‌شود.

حبیبی در ادامه گفت:‌ با حضور بیش از 30 عضو هیأت علمی تمام وقت و چندین نفر به‌طور پاره وقت، زوایای مختلف بیماری سرطان سینه در مرکز بیماری‌های سینه جهاد دانشگاهی مطالعه و بررسی می‌شود.

علاوه بر آن با تدوین پروتکل‌های درمانی و برگزاری کنفرانس‌های علمی در این مرکز، درمان مستمر بیماران پیگیری می‌شود.  وی اظهارداشت: با توجه به اهمیت اطلاع رسانی در تشخیص بموقع بیماری‌هایی چون سرطان سینه، در این زمینه فعالیت‌های مختلفی کرده‌ایم که از جمله آنها می‌توان به ارتباط با رسانه‌ها و برگزاری برنامه‌های آموزشی برای عموم مردم اشاره کرد.

معاون مرکز تحقیقات و درمان سرطان کشور گفت: سالانه 70 هزار نفر در کشور به انواع سرطان مبتلا می‌شوند و 30 هزار نفر بر اثر این بیماری جان خود را از دست می‌دهند که این میزان بیشتر از قربانیان تصادفات رانندگی است، اما تحقیق و پیشگیری از این بیماری در کشور بودجه ندارد.

کد خبر 110713

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز