گروه بین‌الملل: ائتلاف اتحاد ملی به‌عنوان بزرگ‌ترین فراکسیون شیعه پارلمان عراق به‌طور رسمی پیشنهاد مقام‌های عربستان سعودی را برای برگزاری نشست گروه‌های سیاسی عراق در ریاض رد کرد.

عربستان صعودی

درحالی‌که عبدالله بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان پیشنهاد داده بود تا جهت ایجاد راهکاری برای خروج از بن‌بست سیاسی موجود، گروه‌های سیاسی عراق نشستی را در این کشور پس از پایان مراسم حج تشکیل دهند روز گذشته با افزایش گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال دخالت‌های خارجی، ائتلاف اتحاد ملی، تصمیم خود برای رد این پیشنهاد را اعلام کرد.

ائتلاف اتحاد ملی که بزرگ‌ترین گروه شیعه عراقی است، روز گذشته در بیانیه‌ای که به تأیید جریان‌های عضو آن رسیده است اعلام کرد: با وجود قدردانی ما از نگرانی عربستان سعودی درباره شرایط سیاسی در کشور، رهبران گروه‌های سیاسی عراق همچنان نشست‌های خود را در داخل عراق برای رسیدن به اتفاق آرا برای تشکیل دولت ادامه خواهند داد.

حسن السنید، از رهبران ائتلاف اتحاد ملی هم اعلام کرد: توافق در مسئله تشکیل دولت به‌ویژه پس از آنکه عالی‌ترین مرجع قضایی عراق از هفته گذشته دستور تشکیل جلسات پارلمان را صادر کرد نزدیک است. وی تاکید کرد: اتحاد ملی به این مسئله اطمینان دارد که نمایندگان ملت توان رسیدن به توافق در مسئله تشکیل دولت مشارکت ملی را دارند.

این مقام نزدیک به نوری مالکی، مهم‌ترین نامزد پست نخست‌وزیری همچنین با تقدیر از اهتمام عربستان سعودی به مسائل عراق، اعلام کرد: سران عراقی نشست‌های خود را تا زمان رسیدن به اجماع ملی ادامه می‌دهند. گزارش‌ها نشان می‌دهد که ائتلاف کردستان که 57 کرسی پارلمان را در اختیار دارد هم بیانیه رد پیشنهاد مذاکرات ریاض را تأیید کرده است.

نزدیک به 8 ماه از برگزاری انتخابات پارلمانی عراق می‌گذرد اما رایزنی گروه‌های سیاسی این کشور برای تشکیل دولت جدید هنوز به نتیجه قطعی نرسیده است. عبدالله بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان که به عقیده بسیاری، نگران از دست دادن نفوذ این کشور در عراق است به تازگی از جلال طالبانی، رئیس‌جمهور این کشور و تمامی احزاب سیاسی شرکت‌کننده در انتخابات و گروه‌های سیاسی فعال عراق خواست تا برای مشارکت در یک نشست در ریاض پس از پایان مراسم حج به عربستان بروند.

وی با اشاره به اینکه این نشست تحت نظارت اتحادیه عرب برگزار خواهد شد هدف از آن را تلاش جهت ایجاد راهکاری برای مشکلات پیش روی تشکیل دولت و مشورت و گفت‌وگو جهت دستیابی به توافقی برای خروج از بن بست سیاسی موجود دانست.وی همچنین اعلام کرد که مردم عراق اکنون بر سر دوراهی قرار گرفته‌اند و اتحاد آنها جهت دور کردن اختلافات و خاموش نمودن آتش طایفه‌گرایی امری ضروری است.

خبرگزاری عربستان پیش از این اعلام کرده بود که نشست رهبران عراقی پس از پایان مراسم حج در اواسط ماه نوامبر در ریاض برگزار خواهد شد اما اکنون با رد این مسئله از سوی بزرگ‌ترین فراکسیون پارلمان عراق برگزاری آن به احتمال زیاد میسر نخواهد بود.درحالی‌که اکثریت نمایندگان پارلمان عراق انتقال مذاکرات گروه‌های سیاسی به ریاض را رد کرده‌اند ائتلاف العراقیه به رهبری ایاد علاوی از دعوت پادشاه عربستان سعودی استقبال کرده است.

طارق الهاشمی، معاون رئیس‌جمهوری عراق و از رهبران فهرست العراقیه با استقبال از این دعوت در بیانیه‌ای از احزاب عراقی خواست تا فرصت به‌وجود آمده را از دست ندهند.وی تاکید کرد: این دعوت در زمان مناسبی مطرح شده و پس از شکست تلاش احزاب سیاسی پیروز در انتخابات طی ماه‌های گذشته جهت دستیابی به توافق ملی اقدامی ضروری است که می‌تواند ماموریت تشکیل دولت مشارکت ملی را آسان کند.

الهاشمی با تقدیر از طرح پادشاه عربستان از رهبران سیاسی عراق خواست تا این دعوت را بپذیرند. شاکرکتاب، یکی از رهبران دیگر این فهرست هم اعلام کرد: العراقیه آماده پذیرش این دعوت است. به عقیده بسیاری رد سریع دعوت عربستان سعودی نشان می‌دهد که گروه‌های سیاسی عراق به‌شدت نگران دخالت‌های خارجی در تشکیل دولت این کشور هستند.

ائتلاف اتحاد ملی در اول اکتبر نام نوری‌مالکی، رهبر ائتلاف دولت قانون را به‌عنوان نامزد این ائتلاف برای پست نخست‌وزیری اعلام کرد. مالکی، اکنون حمایت صدری‌ها را دارد و این مسئله ائتلاف العراقیه و ایادعلاوی، رهبر آن را که در تلاش برای رسیدن به پست نخست‌وزیری بوده‌اند در تنگنا قرار داده است. پیش از این برخی رهبران العراقیه اعلام کرده بودند که این گروه از پست نخست‌وزیری در مقابل مشارکت در تصمیم‌گیری‌های دولت صرف‌نظر کرده‌ است.

شیخ عدنان الدانبوس، عضو ارشد ائتلاف العراقیه و از نزدیکان ایاد علاوی به‌تازگی اعلام کرد: به موقعیتی رسیده‌ایم که برای ما دیگر سمت‌ها مهم نیستند و فقط می‌خواهیم در تصمیم‌گیری‌های دولت مشارکت داشته باشیم. حسن السنید از رهبران ائتلاف اتحاد ملی هم به‌دنبال این مسئله پست ریاست‌جمهوری را سهم کردها و ریاست پارلمان و شورای ملی سیاست‌های استراتژیک را سهم فهرست العراقیه دانست.

با وجود این روز گذشته میسون الدملوجی سخنگوی فهرست العراقیه اعلام کرد که فهرست العراقیه از پست نخست‌وزیری دست نمی‌کشد. وی خبرها درباره انصراف این فهرست از به‌دست‌گرفتن پست نخست‌وزیری را در مقابل پست ریاست‌جمهوری رد کرد. این در حالی است که ائتلاف کردستان عراق روز شنبه در نشست خود به‌صورت رسمی، جلال طالبانی، رئیس‌جمهوری عراق را به‌عنوان نامزد این ائتلاف برای تصدی مجدد این پست معرفی کرد.

کد خبر 119605

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز