دوشنبه ۱۰ آبان ۱۳۸۹ - ۲۰:۰۷
۰ نفر

گروه بین‌الملل: گروگانگیری اعضای القاعده در یک کلیسای کاتولیک در بغداد با کشته‌شدن حداقل 52 نفر و زخمی‌شدن ده‌ها نفر دیگر به پایان رسید.

انفجار عراق

مردان مسلح درحالی‌که جلیقه‌های انفجاری به تن داشتند عصر روز یکشنبه بیش از 100 نفر را در کلیسای «بانوی رستگاری ما» به گروگان گرفتند و خواستار آزادی شبه‌نظامیان القاعده از زندان شدند. نیروهای ویژه مبارزه با تروریسم پس از اطلاع از این مسئله با حضور در محل حادثه، خیابان‌های نزدیک به این کلیسا را تخلیه کردند و بالگرد‌های وابسته به ارتش عراق و ارتش آمریکا بر فراز این منطقه به پرواز درآمدند.

ساکنان محله الکراده بغداد که این کلیسا در آن واقع است گفته‌اند که ابتدا صدای یک انفجار شدید شنیده شد و پس از آن صدای تیراندازی به گوش رسید. تصاویر ارسال شده از هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا که در حال گشتزنی در منطقه بوده‌اند، پراکنده شدن دود سیاه ناشی از انفجار را قبل از ورود نیروهای ویژه به کلیسا نشان می‌دهند. اهالی این محله اعلام کرده‌اند که به احتمال زیاد یک خودروی بمب‌گذاری شده قبل از حمله به کلیسا منفجر شده است. گفته می‌شود مردان مسلح پس از حمله به ساختمان بورس عراق با کشتن محافظان کلیسا وارد آن شده‌اند.

گزارش‌ها نشان می‌دهد گروگانگیران در تماس تلفنی با مقام‌های امنیتی حاضر در محل خواستار آزادی اعضای زندانی القاعده در عراق و زنان مسلمان زندانی‌شده توسط کلیسای قبطی‌ شده‌اند. اعضای القاعده اعتقاد دارند که حداقل 2 زن مسیحی به خاطر تمایل‌شان به مسلمان شدن توسط کلیسای قبطی مصر زندانی هستند.

با به نتیجه نرسیدن مذاکرات، پس از گذشت 4 ساعت از آغاز این گروگانگیری نیروهای امنیتی مجوز حمله به این کلیسا برای آزادسازی گروگان‌ها را دریافت کردند که باعث به راه افتادن یک حمام خون شد. گفته می‌شود که با آغاز حمله نیروهای امنیتی مهاجمان اقدام به پرتاب نارنجک و منفجرکردن کمربندهای انفجاری خود کرده‌‌اند.

شاهدان عینی همچنین می‌گویند نیروهای آمریکایی در صحنه این حادثه حاضر بوده و بالگردهای ارتش این کشور در حال گشتزنی در منطقه بودند.هنوز اطلاعات دقیقی از قربانیان این گروگانگیری در دست نیست اما گفته می‌شود حداقل 25 نفر از کشته‌شدگان این درگیری خونین را گروگان‌ها از جمله 2 کشیش این کلیسا تشکیل می‌دهند. بقیه کشته‌شدگان را شبه‌نظامیانی منتسب به القاعده و نیروهای امنیتی عراق تشکیل می‌دهند.

ژنرال حسین علی کمال، معاون وزیر کشور عراق روز گذشته با تایید کشته‌شدن 52 نفر در جریان این گروگانگیری تعداد مجروحان را 67 نفر اعلام کرد. وی همچنین با اعلام اینکه در این عملیات ده‌ها گروگان به سلامت آزاد شده‌اند از کشته‌شدن 10نیروی پلیس خبر داد.

تلویزیون محلی البغدادیه گزارش داده که یکی از مهاجمان قبل از نیروهای امنیتی در تماس تلفنی با این شبکه اعلام کرده است که مهاجمان متعلق به گروه دولت اسلامی عراق هستند. این گروه مرتبط با القاعده همچنین روز گذشته با انتشار بیانیه‌ای مسئولیت این عملیات را برعهده گرفت. در این بیانیه اعلام شده است که برای جلوگیری از حملات دیگر، زنانی که در مصر زندانی هستند باید آزاد شوند.

عبدالقادر العبیدی، وزیر دفاع عراق هم اعلام کرد که حمله افراد مسلح به این کلیسا در بغداد دارای ویژگی‌های عملیات‌های تشکیلات القاعده است. وی با موفقیت‌آمیز خواندن عملیات نیروهای ویژه پلیس عراق گفت:‌ ما از زمان آغاز این گروگانگیری تماس‌های تلفنی مهاجمان را استراق سمع کردیم و بدون شک تعدادی افراد خارجی در میان گروگانگیران وجود داشته‌‌اند. ما در حال بررسی ملیت این افراد هستیم.

خبرهای تأیید شده‌ای درباره تعداد شبه‌نظامیان شرکت‌کننده در این گروگانگیری وجود ندارد. در همین حال ژنرال قاسم الموسوی، سخنگوی امنیتی بغداد اعلام کرده است که نیروهای ویژه عراق 8 مهاجم را کشته‌اند. نیروهای آمریکایی از کشته‌شدن 5 تا 7 مهاجم خبر داده‌اند. ژنرال حسین علی کمال، معاون وزیر کشور عراق هم تعداد مهاجمان را 6‌نفر اعلام کرده است.

ژنرال قاسم الموسوی روز گذشته در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز همچنین عملیات رهاسازی گروگان‌ها را موفقیت‌آمیز دانست. این در حالی است که یک نماینده مسیحی پارلمان عراق روز گذشته با انتقاد از عملیات رهاسازی گروگان‌ها اعلام کرد که نیروهای امنیتی عراق به‌صورت حرفه‌ای عمل نکرده‌اند. یونا دم کانا، نماینده مسیحی پارلمان با اعلام اینکه نیروهای امنیتی با عجله در انجام حمله خود باعث کشته‌شدن گروگان‌ها شده‌اند، گفت: هنوز مشخص نیست گروگان‌ها به‌وسیله گلوله نیروهای امنیتی یا مهاجمان کشته شده‌اند اما کشتار آنها با آغاز حمله نیروهای امنیتی شروع شده است.

وزیر دفاع عراق اما در واکنش به این مسئله با دفاع از عملیات نیروهای امنیتی اعلام کرد که هیچ فرصتی برای صبر جهت حمله به کلیسا وجود نداشته است. وی گفت: ما تصمیم گرفتیم که حمله خود را از زمین و هوا انجام دهیم و صبر بیشتر برای انجام آن غیرممکن بود. تروریست‌ها قصد داشتند که تعداد زیادی از گروگان‌ها را قربانی کنند. پاپ بندیکت شانزدهم، رهبر کاتولیک‌های جهان هم روز گذشته این گروگانگیری را در بیانیه‌ای محکوم کرد.

در ماه‌های اخیر خشونت‌ها در عراق افزایش چشمگیری داشته است. حدود 8ماه از برگزاری انتخابات پارلمانی این کشور می‌گذرد اما رایزنی گروه‌های سیاسی این کشور با یک رکوردشکنی در جهان برای تشکیل دولت جدید به نتیجه نرسیده است.

کد خبر 119711

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز