گروه بین‌الملل- محمدکرباسی: نیروهای امنیتی انگلیس و امارات از کشف 2محموله حاوی مواد مشکوک انفجاری در پروازهای باری به مقصد آمریکا خبر دادند و باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا اعلام کرد که یک خطر تروریستی جدی علیه کشورش خنثی شده است؛ مسئله‌ای که بدون شک برگ‌برنده تبلیغاتی برای دمکرات‌ها در آستانه انتخابات میان دوره‌ای کنگره خواهد بود

مواد مشکوک

مقام‌های امنیتی اعلام کرده‌اند که مواد یادشده در کارتریج چاپگر رایانه در این هواپیماها درحالی‌که به یک سیم کارت تلفن همراه متصل شده‌ بوده، کشف شده است. گفته می‌شود این محموله‌ها از یمن به مقصد شیکاگو در حال ارسال بوده که طی مسیر رهگیری شده و در فرودگاه‌های دوبی و انگلیس کشف شده‌اند.

یکی از این بسته‌ها در هواپیمای ترابری شرکت «یوپی‌اس» در فرودگاه ایست میدلندز واقع در ۲۶۰‌کیلومتری شمال لندن، کشف شد. بسته دیگر، در یکی از مراکز شرکت پستی فد اکس در دوبی شناسایی شد.

یو‌پی‌اس و فداکس از بزرگ‌ترین شرکت‌های ترابری آمریکا هستند که با شرکت پست فدرال آمریکا رقابت دارند و در سطح جهانی فعالیت می‌کنند. مقام‌های پلیس دوبی روز گذشته اعلام کردند که ماده منفجره به کار رفته در این بمب‌های جاسازی شده پنتا اریتریول تترا نیترات(PETN) است؛ ماده‌ منفجره‌ای که به گفته سازمان اطلاعاتی آمریکا در جریان انفجار ناکام کریسمس گذشته در خط هوایی دیترویت مورد استفاده قرار گرفته بود.

پلیس دوبی روز گذشته اعلام کرد که طراحی این بمب‌گذاری تشابهات زیادی با عملیات سازمان‌های تروریستی مانند القاعده دارد. مقام‌های اطلاعاتی غربی این عملیات را به گروه «القاعده در شبه جزیره عرب» که پایگاه‌شان در یمن است نسبت داده‌اند. پلیس دوبی در بیانیه‌ای اعلام کرده است که اطلاعات محموله حامل بمب را به وسیله یک تماس تلفنی از خارج کشور دریافت کرده است. هواپیمایی که متعلق به خطوط هوایی امارات بود، پس از کشف و خنثی‌سازی‌ این بسته مواد منفجره، با 2فروند جنگنده اسکورت شد و از طریق مرز کانادا در فرودگاه جان اف‌کندی نیویورک فرود آمد.

این در حالی است که مقام‌های آمریکایی اعلام کرده‌‌اند که سازمان‌های اطلاعاتی عربستان سعودی نقش مهمی در کشف این محموله‌های حامل بمب داشته‌‌اند. روز گذشته هم جان برنن، بلندپایه‌ترین مشاور رئیس‌جمهوری آمریکا در امور ضد‌تروریسم، طی بیانیه‌ای از عربستان سعودی به خاطر اطلاعاتی که در این باره در اختیار ایالات متحده قرار داده، قدردانی کرد.

نیروهای امنیتی آمریکا همچنین در فرودگاه نوارک در ایالت نیوجرسی و فرودگاه فیلادلفیا در ایالت پنسیلوانیا 2هواپیمای شرکت یو پی اس را جست‌وجو کردند اما بسته خطرناکی پیدا نکردند.باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا هم روز گذشته گفت: این دو بسته‌ از یمن به‌منظور هدف قرار دادن یک کنیسه در شیکاگو فرستاده شده بودند و یک خطر تروریستی معتبر محسوب می‌شوند.

وی با اعلام اینکه این حملات تروریستی از یمن سازماندهی شده است، تاکید کرد: ما تا زمانی که لازم باشد تدابیر امنیتی و احتیاطی بیشتر ی را ادامه خواهیم داد تا امنیت شهروندان را تامین کنیم. اوباما گفت: ما همکاری خود با دولت یمن را تقویت خواهیم کرد تا نقش القاعده در شبه جزیره عربستان را مختل و این شاخه القاعده را نابود کنیم. گفته می‌شود با اطلاعات رسیده از عربستان سعودی نیروهای امنیتی آمریکا و انگلیس از پنجشنبه در آماده‌باش کامل به سر می‌بردند.

در فرودگاه‌های چندین کشور وضعیت امنیتی فوق‌العاده اعلام شده است. مقام‌های دولت انگلیس روز گذشته اعلام کردند این کشور در حال بررسی مسئله تشدید تدابیر امنیتی برای واکنش سریع در مقابل حملات تروریستی است. در یمن هم مسئولان دولتی این کشور اعلام کرده‌اند تحقیقات خود را برای بررسی موضوع آغاز کرده‌اند. همچنین بلندپایه‌ترین مشاور رئیس‌جمهوری آمریکا در امور تروریسم با علی عبدالله صالح، رئیس‌جمهوری یمن، گفت‌وگو کرده است.

باراک اوباما در حالی خبر خنثی‌سازی‌ حمله تروریستی به کشورش را اعلام کرد که حزب او روز سه‌شنبه در انتخابات میان دوره‌‌ای کنگره رقابت سختی با جمهوریخواهان خواهد داشت. براساس نظرسنجی‌ها مشخص شده است که جمهوریخواهان احتمالا کنترل مجلس نمایندگان را به دست می‌آورند و اکثریت دمکرات‌ها در سنا از بین خواهد رفت.

به عقیده بسیاری اعلام خبر کشف محموله‌های حامل بمب به مقصد آمریکا این فرصت را برای اوباما فراهم کرد تا در چند روز باقیمانده به این انتخابات حساس ژست یک رئیس‌جمهور قدرتمند را بگیرد. انتخابات میان‌دوره‌‌ای کنگره به‌عنوان یک آزمون مهم می‌تواند جایگاه احزاب این کشور را در انتخابات ریاست‌جمهوری آینده آمریکا مشخص کند.

اوباما قرار است در روزهای باقیمانده برای جلب آرای بیشتر برای دمکرات‌ها به 4 ایالت دیگر هم سفر کند. اوباما و مقام‌های ارشد دمکرات در تبلیغات انتخاباتی خود تلاش کرده‌اند که نگرانی‌های مردم درباره وضعیت اقتصادی این کشور را از بین ببرند. درحالی‌که دمکرات‌ها براساس نظرسنجی‌ها وضعیت مناسبی در این انتخابات ندارند، بدون شک اوباما از اعلام خبر خنثی کردن حملات تروریستی استفاده ویژه‌‌ای خواهد کرد.

علاوه بر این نسبت دادن این حملات تروریستی به شبه نظامیان القاعده در یمن باعث می‌شود که مقام‌های دولت آمریکا بتوانند افزایش گسترده حملات هواپیماهای بدون سرنشین این کشور در یمن را توجیه کنند. گزارش‌ها نشان می‌دهد که سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا(سیا) قصد دارد حملات مشابهی که در مناطق مرزی پاکستان و افغانستان صورت می‌گیرد را در یمن به‌صورت گسترده‌ای افزایش دهد.

کد خبر 119520

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز