گروه بین‌الملل: 8 ماه پس از برگزاری انتخابات پارلمانی عراق نشست مهم رهبران گروه‌های سیاسی این کشور برای توافق جهت تشکیل دولت جدید در شهر اربیل برگزار شد.

نوری مالکی

رهبران گروه‌های سیاسی عراق در حالی در مرکز منطقه خودمختار کردستان عراق و با دعوت مسعود بارزانی، رئیس این منطقه گرد هم جمع شدند که روز یکشنبه علی الدباغ، سخنگوی دولت عراق از توافق اولیه برای باقی ماندن نوری مالکی در پست نخست‌وزیری خبر داده بود.

پس از برگزاری انتخابات پارلمانی عراق در 7 مارس برای نخستین بار است که تمامی رهبران گروه‌های سیاسی این کشور در یک نشست رو در رو با یکدیگر برای حل و فصل بحران سیاسی موجود شرکت می‌کنند. روز گذشته مسعود بارزانی، رئیس منطقه خودمختار کردستان عراق در افتتاحیه این نشست گفت: این لحظه‌ای تاریخی است که ما برای تصمیم‌گیری درباره آینده کشور و پیشرفت آن براساس آرزوهای مردم عراق دور هم جمع شده‌ایم.

نوری مالکی، نخست‌وزیر فعلی عراق در سخنرانی خود در این نشست به نمایندگی از ائتلاف اتحاد ملی از مسعود بارزانی به‌خاطر پیشنهاد و تلاش برای برگزاری این نشست تشکر و اعلام کرد که وحدت، آشتی ملی و مشارکت حقیقی اصول حل مشکلات عراق است.

وی تاکید کرد که رهبران سیاسی عراق باید برای مقابله با چالش‌ها و تهدیدهای موجود اختلافات را با وجود اختلاف نظرها کنار بگذارند و با مشارکت در چنین نشست‌هایی در خاک عراق به راه حل‌هایی دست یابند که به عراقی‌ها برای تعیین سرنوشت کشورشان کمک کند.

مالکی گفت: این نشست که در مرحله‌ای سخت و دشوار در تاریخ عراق برگزار شده، می‌تواند مکمل تلاش‌هایی باشد که تا‌کنون در راستای حل و فصل مشکلات صورت گرفته است. وی همچنین این نشست را انگیزه‌ای جدید برای تفاهم بین گروه‌های مختلف عراق دانست و تاکید کرد: ملت عراق حق دارد نسبت به آینده‌اش اطمینان یابد و به نگرانی‌هایش پایان داده شود.

ایاد علاوی، رهبر فهرست العراقیه هم با اشاره به اینکه این نشست در یک شرایط تاریخی برگزار شده، اعلام کرد: مهم‌ترین اصل در شرایط موجود مشارکت حقیقی در تصمیم‌گیری‌های سیاسی و تشکیل هر چه سریع‌تر دولت است. وی تشکیل دولتی را خواستار شد که براساس صلاحیت‌های انتخاباتی باشد و بتواند آرمان‌های ملت عراق را محقق سازد. همچنین عمار حکیم، رئیس مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق هم به‌عنوان یکی دیگر از رهبران سیاسی شرکت‌کننده در این نشست، تشکیل دولت و پایبندی به قانون اساسی را تنها راه موفقیت دمکراسی در عراق دانست.

وی تاکید کرد: تنها مشارکت واقعی و اعتماد میان همه گروه‌هاست که برای کشور شکوفایی و آبادانی به ارمغان می‌آورد. وی گفت: گفت‌وگوهای مقدماتی در بغداد انجام شده و زمینه موفقیت گفت‌وگوهای اربیل و نحوه دستیابی به مکانیسم‌ها و ابزار تضمین دولت مشارکت ملی مهیا شده است.

علی الدباغ، سخنگوی دولت عراق پیش از برگزاری این نشست اعلام کرده بود که گروه‌های سیاسی عراق برای باقی ماندن نوری مالکی در پست نخست‌وزیری برای یک دوره دیگر، به توافق اولیه دست یافته‌اند. براساس گفته‌های سخنگوی دولت عراق، فهرست العراقیه در حال تصمیم‌گیری برای در اختیار گرفتن پست ریاست پارلمان یا رئیس‌جمهوری عراق و حل اختلاف‌های باقیمانده درباره تقسیم پست‌ها به سر می‌برد.

این در حالی است که روز گذشته حیدرالملا، سخنگوی رسمی فهرست العراقیه اخبار منتشرشده درخصوص موافقت این فهرست برای ابقای نوری مالکی در پست نخست‌وزیری را رد کرد. وی گفت: برخی از افراد سعی دارند با انتشار این اخبار افکار عمومی را منحرف کنند. کاملا آشکار است که چه کسی تشکیل دولت می‌دهد. حیدر الملا تاکید کرد: العراقیه از هر دولتی که به برنامه‌های اصلاحات این فهرست و تشکیل دولت براساس حق و حقوق انتخاباتی گروه‌ها پایبند باشد حمایت می‌کند.

توافق برای تشکیل جلسه پارلمان عراق در روز پنجشنبه یکی از محورهای اصلی نشست رهبران گروه‌های سیاسی در اربیل به حساب می‌آید. برگزاری این جلسه درصورتی‌که گروه‌های سیاسی درباره تعیین رئیس پارلمان به توافق برسند، نخستین قدم مهم در مسیر تشکیل دولت جدید به شمار می‌رود.

روز گذشته ساعاتی پیش از آغاز نشست اربیل، احمد داوود اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه هم با نوری مالکی، نخست‌وزیر عراق دیدار و بر حمایت از طرح بارزانی برای تشکیل دولت جدید عراق تاکید کرد.وی با اشاره به طرح عربستان سعودی برای حل بحران سیاسی عراق که مبتنی بر میزبانی از گفت‌وگوی گروه‌های سیاسی در ریاض است، گفت: خود عراقی‌ها باید دولت جدیدشان را تشکیل دهند و کسی در این امر دخالت نکند.

وزیر امور خارجه ترکیه تاکید کرد که کشورش هرگز در گفت‌وگوهای گروه‌های عراقی برای تشکیل دولت آینده این کشور دخالت نمی‌کند، زیرا این یک امر داخلی برای عراق است. داوود اوغلو روز یکشنبه هم با سفر به شهر اربیل با مسعود بارزانی دیدار و گفت‌وگو کرده بود.

رایزنی‌ گروه‌های سیاسی عراق برای تشکیل دولت با یک رکوردشکنی در جهان به‌مدت 8 ماه از زمان برگزاری انتخابات ادامه داشته است و بسیاری امیدوار هستند که نشست اربیل پایان بن بست سیاسی در این کشور را سرانجام رقم بزند.قرار است مذاکرات رهبران گروه‌های سیاسی عراق امروز در بغداد ادامه یابد.

کد خبر 120294

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار خلیج‌ فارس

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز