همشهری آنلاین: علی ادیب عضو فهرست اتحاد ملی گفت: گروه‌های سیاسی به طور اولیه به توافق رسیدند تا پست وزارت امورخارجه همچنان در دست کُردها باقی بماند و دو پست دارایی و نفت به ترتیب به العراقیه و اتحاد ملی واگذار شود

عراق

به گزارش واحدمرکزی خبر از بغداد؛ این اولین اظهار نظر یک مقام رسمی گروه‌های سیاسی در خصوص توزیع پست‌های کلیدی در عراق است.

این عضو برجسته اتحاد ملی همچنین تاکید کرد: همه گروه‌ها معتقدند باید وزاتخانه‌های امنیتی همچون دفاع و کشور به افراد مستقل غیر حزبی واگذار شود. وی افزود: معرفی نامزدهای وزارتخانه‌های امنیتی همچنان در دست بررسی است.

علی ادیب اظهارنظرهای برخی سران العراقیه در مورد اینکه اختیارات شورای سیاست‌های راهبری باید اجرایی باشد، گفت: تنها نخست وزیر است که پست اجرایی دارد و این شورا نمی‌تواند جای نخست وزیر را بگیرد تا اینکه اختیارات نخست وزیر را محدود کند.

این عضو برجسته اتحاد ملی افزود: وظایف شورای سیاست‌های راهبری مشورتی است و درصورت موافقت هشتاد درصد از اعضای آن شورا با هر موضوع دولتی آن مشورت برای دولت الزامی خواهد بود.

این در حالی است که فهرست العراقیه پیش از این گفته بود ، تلاش دارد شورای راهبردی را که قرار است ایاد علاوی آن را به عهده گیرد اجرایی کند و تصمیم گیری‌های آن را برای نهادهای دولتی از جمله نخست وزیری و حتی دستگاه قضایی الزامی کند.

کد خبر 122182
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز