شنبه ۱۱ دی ۱۳۸۹ - ۱۳:۵۵
۰ نفر

ترجمه امید جعفرنژاد: نمایندگان پارلمان عراق پس از گذشت 10 ماه از برگزاری انتخابات پارلمانی، سرانجام 30آذر به کابینه جدید نوری مالکی، نخست‌وزیر عراق، رأی اعتماد دادند تا این کشور درنهایت از بلاتکلیفی سیاسی خارج شود.

کابینه عراق

در جلسه رأی اعتماد که با حضور نمایندگان و روسای فراکسیون‌های سیاسی عراق برگزار شد، وزیران پیشنهادی نوری مالکی، نخست‌وزیر عراق و 3 معاون وی رأی اعتماد گرفتند.

در کابینه جدید عراق وزیرانی از گروه‌های شیعه، سنی، کرد، اقلیت‌های دینی و نیز گروه‌های سیاسی مختلف عراق حضور دارند.
این خبر مهمی برأی مردم عراق به حساب می‌آید به‌دلیل آنکه آنها تا چند ماه قبل شاهد آن بودند که کشورشان دوباره دارد در گرداب بحران و هرج و مرج فرو می‌رود و سیاستمدارانی که در میان خودشان کشمکش و بحث و جدل دارند، نمی‌توانند در مورد اینکه چه کسی قرار است کابینه جدید را تشکیل دهد، به توافق برسند.

اگر چه مقامات عراقی در حال انجام مذاکرات نهایی برأی کامل شدن دولت هستند، اما موضوعی که مردم از آن اطلاع دارند این است که پست‌های وزیر دفاع، کشور و امنیت ملی فعلا خالی مانده است و تا توافق با گروه‌های دیگر بر سر انتخاب نهایی وزیران این نهادها، نوری مالکی سرپرستی وزارتخانه‌های مذکور را برعهده خواهد داشت.

به‌دلیل اینکه پست‌های امنیتی از حساسیت بالایی برخوردارند، سیاستمداران قدرتمند و با نفوذ عراقی به زمان بیشتری نیاز دارند تا تصمیم بگیرند که چه کسانی شایستگی احراز این مقام‌ها را دارند. از سال 2003 تاکنون، وزارت کشور عراق تحت کنترل مجلس اعلای انقلاب اسلامی و متحدانش قرار داشت، در حالی که وزارت دفاع توسط یک گروه سنی اداره می‌شد. «خالد الاسدی» یکی از اعضای ائتلاف دولت قانون به ریاست نوری مالکی به تازگی اعلام کرد نام 3وزیری که مسئول برقراری امنیت در این کشور هستند، اعلام نخواهد شد.

در هفته‌های اخیر، پیشرفت‌های زیادی در صحنه سیاسی عراق اتفاق افتاد. برأی مثال می‌توان به دیدار مهم نوری مالکی و ایاد علاوی، نخست‌وزیر پیشین این کشور، اشاره کرد. علاوی رئیس «شورأی ملی سیاست‌های راهبردی» شده است که به زودی تشکیل خواهد شد. نمایندگان پارلمان عراق همچنین با 109 رأی موافق از مجموع 170 رأی، ممنوعیتی را که علیه 3 نفر از متحدان علاوی تصویب شده بود، لغو کردند. این موضوع نخست‌وزیر سابق عراق را بسیار خشنود کرد. این 3 نفر از هنگام برگزاری انتخابات پارلمانی ماه مارس تاکنون، به داشتن ارتباط با حزب «بعث» متهم شده و به حاشیه رانده شده بودند. یکی از این افراد «صالح المطلق» سیاستمدار سنی، از ائتلاف العراقیه است که به‌عنوان معاون نخست‌وزیر در کابینه جدید مالکی انتخاب شد.
ائتلاف اتحاد ملی در کابینه جدید عراق 18 کرسی در اختیار دارد.

این ائتلاف، سیاستمداران مهمی مانند «عمار حکیم» رئیس مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق و روحانی شیعه مهمی چون «مقتدی صدر» را در خود جای داده است. رهبران اتحاد ملی عراق که قبل از سال 2003 میلادی، سیاستمداران قدرتمند و با نفوذی در این کشور به حساب می‌آمدند، در انتخابات استانی ژانویه 2009 میلادی و انتخابات پارلمانی ماه مارس 2010 شکست خوردند. آنها باید با بی‌میلی با مالکی که 2 سال پیش از آنها جدا شده بود، ائتلاف تشکیل می‌دادند و با اختصاص سهم بیشتری از پست‌های کابینه به اعضای حزب او موافقت می‌کردند. مالکی و حزب دولت متبوعش(دولت قانون) کنترل امور وزارت آموزش عالی عراق را در دست گرفته و «علی الادیب» از حزب «الدعوه» برأی این مقام انتخاب شده است.

«رافع العیساوی» از ائتلاف العراقیه ایاد علاوی، که ابتدا نامزد معاون نخست‌وزیری شده بود، از نامزدی‌‌اش انصراف داد و به جای آن، به‌عنوان «وزیر دارأیی» انتخاب شد. «فلح النقیب» از همین ائتلاف که قبلا وزیر کشور عراق بود، نامزد وزیر دفاع شد، اما نامزدی وی مورد موافقت قرار نگرفت.

از میان «قتیبه الجبوری» و «محمد علی تمیم» که هر دو عضو ائتلاف العراقیه هستند، محمد علی تمیم به‌عنوان وزیر آموزش و پرورش عراق انتخاب شد. هوشیار زیباری، مقام کهنه‌کار از ائتلاف کردستان در کابینه جدید در مقام وزیر امور خارجه ابقا شد و حسین الشهرستانی، وزیر سابق نفت، معاونت نخست‌وزیر و سرپرستی وزارت برق را بر عهده گرفت. این اقدام به منظورراضی نگه‌داشتن کردهای عراقی و ائتلاف دولت قانون به رهبری نوری مالکی انجام شد.

ائتلاف دولت قانون مالکی که در انتخابات پارلمانی، 89 کرسی را به دست آورد، می‌خواهد که «عدنان الاسدی» یکی دیگر از متحدانش، به‌عنوان وزیر کشور انتخاب شود، اما صدری‌ها که 40 کرسی از مجموع 325کرسی پارلمان عراق را در اختیار دارند، با انتخاب وی مخالف هستند و آن را رد می‌کنند.

همچنین، «لواء سمیسم» به‌عنوان وزیر گردشگری و آثار باستانی و «هادی العامری» به‌عنوان وزیر حمل‌ونقل انتخاب شدند. مقتدی صدر در دوره کابینه اول مالکی، کنترل وزارتخانه‌های مهمی چون بازرگانی، بهداشت و آموزش و پرورش را بر عهده داشت اما با انتخاب وزیران جدید گردشگری و حمل‌ونقل، وی امیدش را برأی کنترل بیشتر بر این وزارتخانه‌ها از دست داد.

مقتدی صدر با کنترل وزارتخانه‌های حمل‌ونقل و گردشگری عراق، می‌توانست بر وزارت آموزش و پرورش هم نظارت و به شبکه گسترده‌ای از بیمارستان‌ها و درمانگاه‌ها دسترسی داشته باشد. او حتی می‌توانست اقتصاد دولت عراق را از طریق کنترل وزارت بازرگانی در دست بگیرد. به‌نظر می‌رسد اکنون مقتدی صدر و اعضای جبهه التوافق از ترکیب کابینه نوری مالکی راضی نیستند؛ آنها که در دولت پیشین عراق سیاستمداران قدرتمند و با نفوذی بودند، امروزه بیش از یک مقام در اختیار ندارند. «ایاد السامرأیی» که یکی از اعضای جبهه التوافق و رئیس سابق پارلمان عراق به حساب می‌آید به تازگی اعلام کرد که در حقش ظلم شده است و مدعی شد که مالکی ابتدا به جبهه التوافق و صدری‌ها وعده داده بود که 2 مقام در وزارت علوم و فناوری و وزارت کشور را به اعضای آنها خواهد داد.

از هنگامی که مالکی نخستین کابینه خودش را در سال 2006 تشکیل داد، تاکنون مسائل زیادی تغییر کرده است. پیش از این در حالی که تعداد طرفداران فرقه‌ها و گروه‌‌های مختلف در حال افزایش بودند، به‌دلیل اینکه ایاد علاوی فقط 40 کرسی از کرسی‌های پارلمان عراق را که بیشتر از 14درصد نمی‌شد در اختیار داشت، به‌عنوان یک سیاستمدار ضعیف شناخته می‌شد. اکنون ائتلاف علاوی 91 کرسی پارلمان عراق را در اختیار دارد و از طرف عربستان سعودی و گروه‌های قدرتمند سنی عراق حمایت می‌شود.

ایاد علاوی، ریاست شورأی ملی سیاست‌های راهبردی را در اختیار گرفته است. این شورا نه‌تنها با ائتلاف نوری مالکی نخست‌وزیر عراق به رقابت می‌پردازد، بلکه پس از انتخاب «اسامه النجیفی» به‌عنوان رئیس پارلمان، کنترل بخش مهمی از کابینه آینده آن کشور را هم در دست می‌گیرد. صدری‌ها و اعضای مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق به‌دلیل آنکه قبلا کنترل اکثریت 140 کرسی پارلمان را در اختیار داشتند و مالکی هم در گذشته با آنها اتحاد تشکیل داده بود، راضی و خشنود بودند. اما صدری‌ها و اعضای مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق پس از انتخابات استانی سال 2009 میلادی 70 کرسی خود را از دست دادند. ارتش ایالات‌متحده در سال 2005 میلادی کنترل عراق را کاملا در دست گرفته بود و «جورج بوش» رئیس‌جمهوری وقت آمریکا، بسیار علاقه داشت که از تمام جزئیات امور سیاسی این کشور اطلاع داشته باشد.

اما وضعیت در جهان امروز تغییر کرده است. «باراک اوباما» رئیس‌جمهوری آمریکا، در حال آماده کردن زمینه‌های خروج 50 هزار نفر از سربازان ایالات متحده از عراق تا پایان سال 2011 میلادی است. موضوعی که بیشترین اهمیت را دارد این است که عراقی‌ها در سال 2005 میلادی، تمایل داشتند با شبه نظامیان القاعده بجنگند اما آنها از آتش جنگی که کشورشان را در بر گرفته است دیگر خسته شده‌اند و می‌خواهند عراق به وضعیت عادی بازگردد.

آسیا تایمز

کد خبر 124568

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز