جمعه ۶ اسفند ۱۳۸۹ - ۲۰:۱۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: تظاهرات در سراسر عراق به‌رغم هشدارهای مقام‌های این کشور آغاز شد و عراقی‌ها در بغداد، بصره، موصل، حله، کربلا، المثنی، فلوجه و کرکوک شاهد برگزاری تظاهرات گسترده مردمی بودند.

عراق تظاهرات

به گزارش ایلنا به نقل از الجزیره، هزاران عراقی امروز( جمعه 6 اسفند) خود را به میدان «التحریر» در مرکز بغداد رساندند تا در تظاهرات علیه فساد، بیکاری و ضعف در ارائه خدمات شرکت کنند.

این تظاهرات از سوی ائتلاف گروه‌های فعال سیاسی سازمان داده شده است که جمعه را «روز خشم» نام نهاده و از مردم خواسته است تا علیه فساد، بیکاری و بی‌کفایتی دستگاه‌های دولتی دست به تظاهرات بزنند.

در منطقه «قضاء الحویجه» در کرکوک واقع در شمال عراق در درگیری نیروهای امنیتی و تظاهرکنندگان دو عراقی کشته و 30 تن دیگر زخمی شدند.

در شهر «موصل» نیز در درگیری تظاهرکنندگان با نیروهای امنیتی عراق 2 کشته و 5 زخمی بر جای گذاشت.

همچنین در اثر تیراندازی نیروهای امنیتی در «الانبار» به تظاهرکنندگان یک نفر کشته و ده‌ها تن دیگر زخمی شدند.

از سوی دیگر، تظاهرکنندگان در بغداد با برداشتن موانع سیمانی بر پل «الجمهوریه» به سمت منطقه الخضرا حرکت و از ورود چند نماینده پارلمان عراق به این میدان جلوگیری کردند. علاوه بر آن، در درگیری تظاهرکنندگان با نیروهای امنیتی در منطقه «سلیمان‌بیک» در شمال بغداد تعدادی از تظاهرکنندگان زخمی شدند.

برخی منابع رسانه‌ای از پیوستن فرمانده عملیات نینوا به تظاهرکنندگان خبر می‌دهند.

این در حالی ایست که تظاهرکنندگان خشمگین ساختمان شورای محلی را در «قضائ الحویجه» در استان «کرکوک» واقع در شمال عراق را به آتش کشاندند و در استان «الدیوانیه» نیز هزاران عراقی تظاهرات کردند.

بنا بر گزارش‌های منتشر شده، استاندار بصره به‌دنبال تظاهرات مردمی و درخواست برای برکناری، از مقام خود استعفا داد.

این تظاهرات‌ها در حالی برگزار می‌شود که نوری المالکی، نخست‌وزیر عراق به مردم این کشور هشدار داد که در تظاهرات اعتراض‌آمیز روز جمعه شرکت نکنند.

مالکی در سخنرانی تلویزیونی گفت که با تظاهرات مشروع مردم مخالفتی ندارد اما از بابت نفوذ شورشیان به این گردهمایی و از احتمال حمله آنان به تظاهرکنندگان نگران است.

طبق این گزارش، با آن‌که مردم عراق کمتر از یک سال پیش دولت خود را انتخاب کردند، اما موج اعتراض‌های مردمی در کشورهای جهان عرب بر آنها هم تاثیر گذاشته است.

در همین حال، واحدهای ارتش دو میدان بغداد را که برای برگزاری این تظاهرات تعیین شده است، مسدود کرده‌اند و مقام‌های دولت عراق با شتاب مقررات جدیدی را به تصویب رسانده‌اند که بر اساس آن برای گردهمایی‌های اعتراض‌آمیز باید از یک هفته قبل مجوز گرفت.

مقام‌های عراق هشدار داده‌اند که تظاهر کنندگان با خطر بمب‌گذاری یا حملات خشونت‌آمیز دیگر روبه‌رو هستند.

اکثر جناح‌های اصلی سیاسی عراق جزو ائتلاف حاکم هستند و از هواداران خود خواسته‌اند که از شرکت در این تظاهرات خودداری کنند. اما سازمان‌دهندگان «روز خشم ملت عراق» می‌گویند که این تظاهرات را برگزار خواهند کرد.

مردم عراق از افزایش قیمت مواد غذایی، کمبود برق و ناامنی شدیدا به خشم در آمده‌اند. دولت عراق قول داده است که از حقوق وزرا و نمایندگان مجلس کم کند و برسوبسیدها بیافزاید.

افزایش قیمت نفت احتمالا بودجه بیشتری را برای دولت عراق تامین خواهد کرد تا به مصرف مردم برساند اما نمی‌تواند نارضایتی روز افزون مردم از بابت فساد رایح را برطرف کند.

کد خبر 129109
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز