همشهری آنلاین: مجلس عراق روز یکشنبه در بیستمین جلسه خود، طرح قانون ریاست جمهوری و معاونانش را با اکثریت آرا تصویب کرد و بر اساس آن رئیس جمهور می تواند سه معاون داشته باشد.

مجلس عراق

به گزارش ایرنا به نقل از تارنمای خبری ' السومریه نیوز ' مجلس نمایندگان عراق روز یکشنبه به ریاست اسامه النجیفی و با حضور 275 نماینده تشکیل جلسه داد و در این جلسه در مورد طرح داشتن یک یا چند معاون برای رئیس جمهور رای گیری شد و در پایان، طرح داشتن سه معاون با اکثریت آراء تصویب شد .

بر اساس این قانون، رئیس جمهور در هنگام به دست گرفتن زمام امور ، می تواند سه معاون برای خود برگزیند و این معاونان نیز طبق ماده 68 قانون اساسی عراق، باید همانند رئیس جمهور دارای مدرک دانشگاهی یا معدل آن باشند و باید در مجلس نمایندگان سوگند وفاداری یاد کنند.

بنا بر قانون اساسی عراق، معاونان رئیس جمهور ، ماموریت های محول شده از طرف رئیس جمهور را انجام می دهند و در صورت نبود رئیس جمهور ،جانشین وی در کشور خواهند بود و درصورت خالی بودن منصب ریاست جمهوری به هر دلیلی ، عهده دار وظایف وی خواهند بود و در این شرایط مجلس نمایندگان هم باید حداکثر تا 30 روز، رئیس جمهور جدید را انتخاب کند.

 

کد خبر 125355
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز