همشهری آنلاین: رئیس جمهور عراق اظهار داشت: ترکیه در معادله تشکیل دولت عراق ضرر کرد و با حمایت از فهرست العراقیه به ریاست ایاد علاوی، خارج از روند سیاسی عراق باقی ماند.

طالبانی

 به گزارش ایسنا به نقل از روزنامه اماراتی دارالخلیج، جلال طالبانی رئیس جمهور عراق، در گفت‌وگو با روزنامه ترکیه‌ای ملیت تصریح کرد: ترکیه از نامزدی من برای دور دوم ریاست جمهوری عراق حمایت نمی‌کرد و نمی‌دانم چه کسی در پس این سیاست است، ولی سیاست ترکیه در قبال عراق اشتباه بود و شکست خورد.

 وی افزود: علاوی که آنکارا از وی برای پست نخست وزیری حمایت کرد، این پست را بدست نیاورد و هیچ یک از کسانی را که این کشور حمایت می‌کرد رئیس جمهور یا وزیر خارجه نمی‌شوند.

 طالبانی با ابراز شگفتی از کسانی که در ترکیه مخالف تصدی وی بر پست ریاست جمهوری عراق بودند، افزود: همه این مسایل متعلق به گذشته است و من هم‌چنان دوست استراتژیک ترکیه هستم و نمی‌خواهم بیشتر وارد این موضوع شوم.

 رئیس جمهور عراق درخصوص تصمیم آتش بس از سوی حزب کارگران کردستان ترکیه (پ.ک.ک) تا نیمه سال آینده اظهار داشت: گفت‌وگوهای غیر مستقیمی میان دولت ترکیه و پ.ک.ک برای پایین آمدن افراد مسلح این حزب از کوهستان‌ها وجود دارد. مرحله آتی مرحله اعلام آتش بس نیست، بلکه مرحله زمین گذاشتن سلاح و آغاز مبارزه سیاسی است.

 طالبانی بر ضرورت گفت‌وگو میان دولت ترکیه و عبدالله اوجالان، رهبر حزب کارگران کردستان ترکیه که در زندان به سر می‌برد و دستیابی به توافق با این حزب که از استقلال چشم پوشیده و خواستار دموکراسی است، تاکید کرد.

 وی افزود: حزب کارگران کردستان ترکیه باید افراد مسلح خود در خارج از مرزهای ترکیه را از این مناطق بیرون بکشد.

 طالبانی باقی ماندن این افراد در اراضی ترکیه را موجب درگیری‌های میان دو طرف دانست.

کد خبر 121019
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز