مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۰ - ۱۱:۰۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: طالع‌بینانی که پایان جهان را پیش‌بینی کرده بودند و پیش‌بینی‌شان اشتباه از آب درآمد، دانشمندانی که از ترب ژاپنی برای هشدار آتش به افراد خواب استفاده کرده‌اند، و پژوهشگرانی که به بررسی چگونگی اثر فوریت ادراری بر تصمیم‌گیری افراد پرداخته بودند، از جمله برندگان جایزه ایگ نوبل 2011 بودند.

Ignobel

به گزارش رویترز این جوایز سالانه که برای تفریح و نیز تشویق پژوهش علمی بوسیله "جورنال پژوهش‌های نامحتمل" اهدا می‌شود، معادل ریشخندآمیز جوایز نوبل شمرده می‌شود که برندگان آن هفته آینده اعلام می‌شوند.

پژوهشگرانی که نشان داده بودند پرتاب کنندگان دیسک دچار سرگیجه می‌شوند، اما پرتاب کنندگان چکش نه ، و دانشمندانی که شواهدی از خمیازه مسری در لاک‌پشت‌های پاقرمز نیافته بودند از دیگر برندگان ایگ نوبل امسال بودند.

برندگان سال قبل جوایز واقعی نوبل در مراسمی که در دانشگاه هاروارد در ماساچوست برگزار شد، جوایز ایگ نوبل را به برندگان اهدا کردند.

جایزه‌ای مطلوب شخصی مارک آبراهامز، بنیانگذار جوایز ایگ نوبل، جایزه ایمنی عمومی بود که به جان سندرز از دانشگاه تورونتوی کانادا اهدا شد.

سندرز و همکارانش تجربیاتی را اجرا کرده بودند تا دریابند چگونه عوامل پرت کننده حواس - در این مورد کلاه ایمنی‌های دارای قاب چشمی که به طور مکرر در جلوی صورت فرد تکان می‌خورند- بر میزان تمرکز موتورسواران در بزرگراه‌ها اثر می‌گذارند.

پیتر اسنایدر، استاد عصب‌شناسی در دانشگاه براون در پراویدنس در رد آیلند نیویورک، یکی از همکاران دو گروه پژوهشی بود که به خاطر بررسی چگونگی اثر فوریت ادراری بر تصمیم‌گیری افراد برنده جایزه ایگ نوبل پزشکی شدند.

این بررسی نشان داد که میزان توجه و حافظه اجرایی هنگامی فرد دچار اضطرار ادراری است، دچار اختلال می‌شود.

کد خبر 147228

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز