همشهری‌آنلاین: چاپ سوم ترجمه رمان گوجه‌فرنگی‌های سبز،نوشته هرتا مولر، برنده نوبل 2009 با برگردان غلامحسین میرزا‌ صالح از سوی انتشارات مازیار به بازار کتاب عرضه شد

به گزارش همشهری‌آنلاین، این کتاب بعد از چاپ اول و دوم ، به دلیل نداشتن مجوز برای چاپ سوم منتشر نشد، اما اخیرا با دریافت مجوز به بازار کتاب راه یافت.

رمان« سرزمین گوجه‌های سبز» سرگذشت گروهی دانشجوست که هر یک در اوج خفقان رژیم نیکلای جائوشسکو، ولایت فلک‌زده خویش را به امید زندگی و آینده‌ای بهتر ترک می‌گویند و به شهر می‌آیند، اما آمال و آرزوهای حال و آینده‌شان در شهری به باد می‌رود که مصیبت‌بارتر از ولایتشان، تحت سیطره دیکتاتوری خون‌آشام به خود می‌پیچد.

بخش دردناک این رمان آنجاست که هر یک از دوستان راوی داستان نیز یا راه خیانت به او را در پیش می‌گیرند و یا دست به خودکشی می‌زنند؛و گاه هر دو را.

همسو با این زنهارخواری‌ها می‌خوانیم که چگونه دولت توتالیتر،‌در تمام زوایای زندگی خصوصی مردم نفوذ می‌کند و همه آنان ، حتی پرصلابت‌ترینشان یا در برابر ستم پیشگان،‌سر به خاکستر می‌سایند و یا در دفاع از آدمیت خویش جان می‌بازند.

هرتا مولر که خود از جان‌به‌دربردگان حکومت پلیسی چائوشسکو بود،‌در این رمان به شکلی صادقانه ماجرای زندگی خود را روایت می‌کند. او با کلامی گزنده و شاعرانه، صحنه به صحنه منظری از جامعه و نسلی را پیش‌ روی خواننده می‌گشاید که ترس،دمار از روزگارشان درآورده است؛چشم‌اندازی خوفناک از قدرت افسار گسیخته ماموران پلیس و نظامیان که جیب و دهانشان را از گوجه‌‌های سبز پر می‌کنند؛کارگران سلاخ خانه که خون تازه گاو می‌آشامند و پرولتاریای سربه‌راهی که هیچ کس خواستار ماحصل کارشان نیست؛کارگرانی که گوسفندان حلبی و هندوانه‌های چوبی تولید می‌کنند.

مولر در این رمان راوی سرگذشت ملتی است که فساد و صبوری در اعماق مغز و روانشان ریشه‍ بسته است.

سرزمین گوجه‌های سبز:نویسنده،هرتا مولر/مترجم:غلامحسین میرزا صالح/ناشر:انتشارات مازیار،چاپ سوم،1388،قطع رقعی،قیمت:3200 تومان،256 صفحه.

کد خبر 97451

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز