همشهری آنلاین: دولت چین ضمن تقبیح اعطای جایزه صلح نوبل 2010 به یک فعال حقوق بشر چینی اعلام کرد‌ که این تصمیم به روابط این کشور با نروژ آسیب می‌زند.

لیو ژیائوبو فعال حقوق بشر چینی و برنده جایزه صلح نوبل

به گزارش ایسنا، وزارت امور خارجه‌ چین در بیانیه‌ای اعلام کرد که اعطای جایزه صلح نوبل باید با هدف ارتقاء دوستی در سطح بین‌المللی و خلع سلاح باشد.

 در این بیانیه آمده است: لیو ژیائوبو تبهکاری است که از سوی دپارتمان قضایی چین به دلیل تخطی از قوانین محکوم شده است.

 در این بیانیه آمده است که اعطای جایزه صلح نوبل به لیو به طور کامل مغایر و مخالف ارزش‌ها و اصول این جایزه است و از این رو بی‌حرمتی به این جایزه‌ صلح است.

 در این بیانیه بدون آنکه به جزئیات دیگری اشاره شود، آمده است که این تصمیم کمیته‌ اعطای جایزه صلح نوبل به روابط دو جانبه چین و نروژ صدمه می‌رساند.

 رئیس کمیته‌ نوبل نروژ نیز در این خصوص گفت که لیو ژیائوبو نماد مبارزه برای حقوق بشر در چین بود و دولت باید انتظار این را داشته باشد که سیاست‌هایش مورد بررسی دقیق قرار گیرد.

 رئیس کمیته نوبل نروژ گفت:‌ چین به یک قدرت بزرگ اقتصاد و همین طور مسائل سیاسی تبدیل شده است و طبیعی است که قدرت‌های بزرگ مورد انتقاد باشند.

 هنوز مشخص نیست که آیا لیو از این که جایزه صلح نوبل را دریافت کرده است مطلع است یا خیر.

 همسر لیو به خبرگزاری فرانسه گفت، پلیس به وی اطلاع داده است که می‌تواند برای اطلاع رسانی در خصوص این مساله با همسر خود که در بازداشت است، دیدار کند.

 همسر لیو ضمن تشکر از حامیان شوهرش از جمله دالایی لاما تشکر ویژه کرد.

 وی هم‌چنین از دولت چین خواست که همسرش را آزاد کند.

کد خبر 117821
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز