همشهری آنلاین: با ارتقای مقام 'شی جین پینگ' معاون رییس جمهوری چین، این کشور نشان داد برای تغییرات آتی در کادر رهبری آماده می شود.

 Xi Jinping

به گزارش ایرنا، معاون رییس جمهوری چین روز دوشنبه در اجلاس کمیته مرکزی حزب حاکم کمونیست به عنوان معاون کمیسیون مرکزی این کشور (معاون فرمانده کل نیروهای مسلح) منصوب شد.

با این انتصاب شی جین پینگ' پنجاه و هفت ساله به معاونت کمیسیونی برگزیده شد که اداره و کنترل دو میلیون نیروی نظامی را برعهده دارد.

معاون رییس جمهوری چین تا سال 2012 میلادی که کنگره حزب حاکم برای انتخاب رهبر جدید و فرمانده کل قوا و دبیرکل حزب کمونیست برگزار می شود، زمان دارد روابط خود را با ارتش تحکیم بخشد.

'وو لاپ لام' از دانشگاه چین در هنگ کنگ در این باره می گوید: بر اساس سنت دیرینه حزب حاکم، 'شی جین پینگ' دبیرکل آینده حزب حاکم و فرمانده کل قوا و رییس جمهوری آتی چین خواهد بود.

با این حال؛ وی از اکنون به این مقام نظامی برگزیده شده است تا با سیاستهای کمیسیون مرکزی نظامی بیش از گذشته آشنا شود.

اجلاس حزب حاکم در پشت درهای بسته از چهار روز پیش آغاز شد تا برنامه اقتصادی پنج سال آینده که از سال 2011 میلادی آغاز می شود، مورد بررسی و تصویب قرار گرفته و برنامه قبلی مرور شود اما به غیر از این مورد، در همین اجلاس 'کانگ ری شین' مدیرکل سابق شرکت ملی هسته ای چین از حزب کمونیست اخراج شد.

وی پیشتر به دلیل فساد و مشکلات انضباطی که جزییات آن منتشر نشده است، از مقامش برکنار شده بود.

در بیانیه پایانی اجلاس کمیته مرکزی حزب همچنین آمده است: چین فعالانه در امور اقتصادی جهان مشارکت کرده و همکاریهای خود را با کشورهای دیگر در زمینه اقتصادی در پنج سال آینده تقویت خواهد کرد.

بر اساس این بیانیه که امروز در اختیار رسانه ها قرار گرفت، دولت چین راهبرد سیاست درهای باز را به طور گسترده تر اجرا کرده و ساختار تجارت خارجی خود را بهبود خواهد بخشید تا شرایط بهتری در بازار برای شرکتهای خارجی ایجاد کند.

در اجلاس مذکور رهبران چین درباره بهبود شرایط و خدمات عمومی کشور به عنوان یک مساله اساسی در آینده بحث و تبادل نظر کردند و قرار شد سامانه خدمات اساسی پایدار کشور تقویت شود.

در این اجلاس تأکید شد بر اساس این سامانه باید برای بهبود اوضاع در مناطق روستایی و شهری تلاش کرده و خدمات عمومی زیربنایی را افزایش دهد.

بیانیه کمیته مرکزی حزب حاکم چین به مشکلاتی چون بیکاری و کمی درآمد مردم اشاره کرده و آورده است: باید فرصتهای شغلی بیشتری ایجاد کرد، درآمد را افزایش داد، نظام تأمین اجتماعی را بهبود بخشید و اصلاحات را در بخش بهداشت تسریع کرد.

در بیانیه اجلاس حزب حاکم چین همچنین با اشاره به مسأله تایوان آمده است: چین به توسعه صلح آمیز روابط با تایوان پایبند است و برای پیشبرد وحدت در فرایندی مسالمت آمیز با این جزیره تلاش خواهد کرد.

این در شرایطی است که تایوان بتازگی اعلام کرد؛ اگرچه اعلام استقلال نمی کند اما حاضر به وحدت با چین نیست.

در این بیانیه تأکید شد: توسعه صلح آمیز روابط در تنگه تایوان مسأله ای بسیار جدی است و همه باید برای آن تلاش کرده و همکاریهای اقتصادی با تایوان را تقویت کنند.

یکی از مهمترین بخشهای بیانیه، اعلام نظر مساعد با افزایش تقاضا و مصرف در کشور است. نرخ مصرف اگرچه در کشوری مانند آمریکا به 70 درصد رسیده اما برای چین که به رشد سریع اقتصادی نیاز دارد هنوز در حدود 40 درصد است.

چین به دلیل فشارهای آمریکا برای بالا بردن ارزش پول ملی، در سالهای آینده برای ادامه صادرات پررونق خود به دلیل گرانتر شدن کالاهای تولیدی، درآمد کمتری خواهد داشت و همزمان نرخ صادراتش کاهش خواهد یافت.

اگر سرمایه گذاری خارجی در کشور نیز کاهش یابد و برعکس واردات در چین فزونی گیرد، آن زمان چین برای حل مشکلات اقتصادی و کمک به رشد اقتصادی خود نیاز به مصرف بیشتر در داخل دارد.

به همین دلیل در بیانیه تأکید شده است که مصرف و تقاضای بیشتر عامل مهمی برای رشد اقتصادی سریع و پایدار چین است که از ابتدای سال تاکنون به بیش از 10 درصد رسیده و برای سال آینده میلادی بیشتر از 9 درصد پیش بینی شده است.

بخش دیگری از بیانیه به مشارکت فعال چین در همکاریهای اقتصادی منطقه ای و بین المللی اشاره دارد.

چین اعلام کرده است در پنج سال آینده با جامعه بین المللی در هدایت اقتصاد جهانی همکاری نزدیکتری خواهد کرد.

همچنین در بخشی دیگری از این بیانیه با اشاره به اصلاحات سیاسی در کشور آمده است: تلاشهای چین برای تجدید ساختار سیاسی کشور و ارتقای این ساختار مستمر است.

این اجلاس بدون حضور رسانه ها و خبرنگاران برگزار شد و خبرنگاران تنها در روز نخست آن توانستند در هتل 'جینگشی' پکن محل برگزاری نشست سراسری کمیته مرکزی حزب، تصاویر و عکسهای خبری تهیه کنند.

بسیاری از روسای شرکتهای بزرگ تجاری و بازرگانی و بانکداران چینی در این اجلاس حضور داشتند.

کد خبر 118666
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز