دوشنبه ۲۹ شهریور ۱۳۸۹ - ۱۸:۵۳
۰ نفر

گروه بین‌الملل: رسانه‌های دولتی چین اعلام کردند که این کشور به‌دنبال یک مناقشه دریایی با ژاپن تمام روابط در سطح وزیران خود را با توکیو به حالت تعلیق درآورده است.

نظامیان

این تصمیم دولت چین که تنش جدیدی در روابط دو طرف به حساب می‌آید، پس از آن اعلام شد که دادگاهی در ژاپن حبس ناخدای یک کشتی ماهیگیری چین را به‌مدت 10 روز دیگر تمدید کرد. وزارت امور خارجه چین در بیانیه‌ای اعلام کرده است که ادامه بازداشت این شهروند چینی توسط ژاپن، به روابط در سطح وزیران 2کشور لطمه جدی زده است.

تنش در روابط چین و ژاپن پس از آن به‌وجود آمد که ژاپنی‌ها پس از حادثه برخورد کشتی‌های دو طرف در آب‌های مورد مناقشه 2کشور اقدام به توقیف کشتی و 14خدمه کشتی چینی در 8 سپتامبر کردند. هرچند با فشارهای سیاسی از سوی دولت چین، توکیو پس از مدتی کشتی و خدمه آن را آزاد کرد اما ادامه بازداشت کاپیتان 41 ساله این کشتی افزایش تنش‌ها در روابط دو طرف را به‌دنبال داشت.

هر چند چینی‌ها پیش از این هشدار داده بودند که ادامه این روند باعث لطمه دیدن روابط دوطرف می‌شود اما کمتر کسی تصور می‌کرد که این مسئله باعث تعلیق روابط دو طرف در سطح وزیران شود. پیش از این وزارت امور خارجه چین خواستار آزادی ناخدای چینی شده و گفته بود درصورت ادامه این «اشتباهات عمدی» ژاپن باید مسئولیت عواقب آن را متقبل شود.

به تعلیق درآمدن روابط دیپلماتیک بلندپایه چین با ژاپن، در حالی انجام شد که ون جیابائو، نخست‌وزیر چین و نائوتو‌کان، همتای ژاپنی‌اش برای حضور در مجمع عمومی سازمان ملل متحد به نیویورک سفر کرده‌اند. سخنگوی وزارت امور خارجه چین همچنین تهدید کرده است درصورتی که ژاپن این ناخدای چینی را آزاد نکند، با اقدام مقابله به مثل جدی روبه‌رو خواهد شد.

وی اعلام کرد: ما خواستار آزادی بدون قید و شرط و سریع ناخدای چینی هستیم. درصورتی که ژاپن این مسیر اشتباه را ادامه دهد ما واکنش متقابل سختی خواهیم داشت که مسئولیت آن با توکیو خواهد بود. این در حالی است که به گزارش رسانه‌های دولتی چین مذاکرات با ژاپن بر سر افزایش تعداد پروازهای 2کشور هم به حال تعلیق در آمده است. این در حالی است که دولت ژاپن اعلام کرده است به‌طور رسمی از تعلیق روابط دو طرف مطلع نشده است.

سخنگوی نائوتو کان، نخست‌وزیر ژاپن روز گذشته با اعلام این مسئله خواستار خویشتنداری دولت چین در این رابطه شد و اعلام کرد درصورت صحت، تعلیق روابط بلند پایه این مسئله مایه تأسف مقام‌های ژاپن است. وی گفت: ما خواستار آرامش و دقت عمل دولت چین هستیم تا این حادثه ویژه بر تمام روابط چین و ژاپن تاثیر نگذارد.

چین تاکنون 5بار سفیر ژاپن در پکن را احضار کرده است و مردم این کشور در شهرهای مختلف اقدام به برگزاری تظاهرات علیه ژاپن کرده‌اند. حادثه برخورد این کشتی‌ها در منطقه مورد مناقشه دو طرف در شمال تایوان و جنوب ژاپن رخ داد. جزایر مورد مناقشه 2کشور به خطوط کشتیرانی که از نظر استراتژیک اهمیت دارد، نزدیک است. آب‌های مجاور این جزایر هم از نظر صید ماهی غنی است و تصور می‌رود دارای منابع نفت نیز باشد.

در حال حاضر جزایر مورد بحث در کنترل نیروهای ژاپنی است ولی هم چین و هم ژاپن ادعای مالکیت این جزایر را دارند. به‌نظر می‌رسد ادامه این روند ضربه سختی به روابط 2کشور وارد خواهد کرد و دو طرف را به سمت نقطه‌ای بدون بازگشت می‌برد.

کد خبر 116526

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز