همشهری آنلاین: پرفسور پیتر آگر، برنده جایزه نوبل شیمی در سال 2003 از دانشگاه جانز هاپکینز آمریکا و دکتر نورمن نیورایتر از دانشمندان برجسته کسب و کار بین‌المللی و دیپلماسی علمی و فناوری و اولین سفیر علمی ایالات متحده در اروپا، هفته آینده به ایران می‌آیند

پرفسور پیتر آگر، برنده جایزه نوبل شیمی در سال 2003 از دانشگاه جانز هاپکینز آمریکا

به گزارش ایسنا، دکتر نورمن نیورایتر، عصر روز دوشنبه 22 خردادماه جاری طی مراسمی با حضور پروفسور پیتر آگر در سالن ابوریحان دانشگاه شهید بهشتی سخنرانی می‌کند.

عنوان سخنرانی وی، «همکاری‌های بین‌المللی در زمینه دیپلماسی علم و فناوری؛ فرصت‌ها و چالش‌ها در قرن بیست و یکم» است.

پروفسور پیتر آگر، پزشک آمریکایی و برنده جایزه نوبل، سرپرست موسسه تحقیقاتی پزشکی و کمیته حقوق بشر فرهنگستان ملی علوم آمریکا است.

وی مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد خود را از دانشگاه آگسبرگ در مینیاپولیس مینه سوتا و مدرک دکتری خود را سال 1974 از دانشکده پزشکی دانشگاه جانز هاپکینز در بالتیمور مریلند به عنوان پزشک متخصص داخلی با فلوشیپ غده - خون‌شناسی دریافت کرده است.

آگر در سال 2003 برای کشف کانال‌های غشای سلولی به همراه رودریک مکینون از دانشگاه راکفلر نیویورک موفق به دریافت جایزه نوبل شیمی شد.

وی برای اولین بار این کانال‌های پروتئینی انتقال آب را کشف کرده و توانست قدم بزرگی در پیشرفت علم بردارد.

وی از سال 2002 به عنوان عضو آکادمی علوم و هنر آمریکا انتخاب شده و در حال حاضر در دانشگاه جانز هاپکینز مشغول به فعالیت می‌باشد و از چهره‌های نامی در رشته‌های بیوشیمی و پزشکی به حساب می‌آید.

دکتر نورمن نیورایتر هم عضو فرهنگستان علوم آمریکا و از دانشمندان برجسته کسب و کار بین‌المللی و مدیر مرکز علوم و فناوری انجمن آمریکایی برای پیشرفت علم می‌باشد. وی به عنوان سفیر علمی در کشورهای اروپایی از جمله آلمان، لهستان، روسیه و اکراین فعالیت داشته و به زبان‌های روسی، آلمانی، چینی و ژاپنی تسلط کامل دارد.

نیورایتر حدود شش سال از طرف کشور آمریکا در ژاپن اقامت داشته ودر حال حاضر دارای یک کرسی ثابت در کمیته هماهنگی و ارتباط علوم آمریکا و ژاپن می‌باشد.

دکتر نیورایتر مدرک دکترای خود را از دانشگاه نورث وسترن در سال 1957 دریافت داشته و از سال 1969 تا سال 1973 به عنوان دستیار در دفتر رییس جمهور، ریچارد نیکسون در بخش علم و صنعت امور بین‌المللی خدمت کرده‌ است.

وی معتقد است که نقش فراگیر علوم، فناوری و بهداشت در بطن سیاست‌های خارجی انکارناپذیر است و از این رو در تمامی ماموریت‌های خود، محور توسعه همکاری‌های علمی را مد نظر داشته است. تمامی این تجربیات و شناخت او از کسب و کار بین‌المللی و شرکت‌های چند ملیتی او را به عنوان چهره‌ای موثر در سطح جهان معرفی می‌کند.

کد خبر 172526
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز