مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۱ - ۰۸:۱۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: مراسم اعلام برندگان جوایز نوبل سال 2012 تا یک هفته دیگر در کشورهای سوئد و نروژ آغاز خواهد شد.

این مراسم به رسم هرسال در سه موسسه کارولینسکای سوئد، آکادمی علوم سلطنتی سوئد و موسسه نوبل نروژ برگزار شده و طی این مراسم، اعضای بنیاد نوبل در حضور خبرنگارانی از سرتاسر جهان به معرفی دانشمندان و محققانی خواهند پرداخت که در رشته‌های فیزیک، شیمی، پزشکی، اقتصاد، ادبیات و صلح موفق به دریافت نوبل شده‌اند.

افرادی که اسامی آنها در این مراسم اعلام شود یک دیپلم، یک مدال و جایزه نقدی به مبلغ هشت میلیون کرون سوئد دریافت خواهند کرد. طراحی مدال‌های نوبل از سال 1902 تا کنون تغییری نکرده است. این مدال‌ها از 18 قیراط طلای سبز و 24 قیراط طلای زرد ساخته شده اند.

نکته‌هایی درباره جوایز نوبل

از سال 1901 تا سال 2011 تا کنون 549 بار به محققان و دانشمندان مختلف نوبل اهدا شده است، و تنها سال‌هایی که نوبل به کسی اهدا نشد، سالهای درگیری جنگ‌های جهانی اول و دوم بوده‌اند. تا کنون 105 نوبل فیزیک به فیزیکدانان مختلف اهدا شده که از این میان 47 نوبل به یک فیزیک‌دان، 29 نوبل به دو فیزیک‌دان و 29 نوبل به سه فیزیک‌دان اهدا شده‌اند، به بیان دیگر در دو مورد آخر فیزیکدانان جایزه نوبل را در میان خود تقسیم کرده‌اند.

تعداد نوبل‌های شیمی از ابتدا تا به امروز 103 نوبل بوده که 63 جایزه به یک دانشمند، 22 جایزه میان دو دانشمند و 18 جایزه میان سه دانشمند تقسیم شده‌اند. همچنین در پزشکی تا کنون 102 جایزه ارزشمند نوبل به افراد مختلف اهدا شده که 38 مورد از آنها به یک نفر اهدا شده و 31 جایزه میان دو نفر و 33 جایزه میان سه نفر تقسیم شده‌اند.نوبل ادبیات بیشترین تعداد برندگان انفرادی را داشته است و تا کنون 100 نفر به صورت انفرادی موفق به دریافت نوبل ادبیات شده‌اند، تعداد دفعاتی که نوبل ادبیات میان دو نفر تقسیم شده از چهار بار تجاوز نمی‌کند.

همچنین تعداد نوبل های انفرادی صلح 62 جایزه بوده و این جایزه در 28 مورد در میان دو نفر تقسیم شده و در دو مورد،‌این جایزه میان سه نفر تقسیم شده‌است. در زمینه علوم اقتصاد نیز 22 مورد جایزه انفرادی، 16 مورد جایزه دو نفره و 5 مورد جایزه سه نفره اهدا شده‌است. تعداد کلی نوبل‌های انفرادی 332 جایزه، نوبل‌های دو نفره 130 جایزه و نوبل‌هایی که در میان سه نفر تقسیم شده‌اند 87 جایزه بوده است.

تا کنون 830 محقق،‌دانشمند،‌نویسنده و یا فعال اقتصادی اجتماعی و 23 سازمان موفق به کسب جوایز نوبل شده‌اند که تعدادی از آنها بیش یک‌بار موفق به دریافت نوبل شده‌اند.

برنامه معرفی برندگان نوبل 2012

مراسم معرفی اولین برنده یا برندگان نوبل سال 2012 دوشنبه هفته آینده هشتم اکتبر، راس ساعت 11:30 پیش از ظهر, و با اعلام برنده یا برندگان نوبل پزشکی در اتاق کنفرانس خبری موسسه کارولینسکا در استکهلم آغاز به کار خواهد کرد. سه‌شنبه نهم اکتبر برنده یا برندگان نوبل فیزیک راس ساعت 11:45 پیش از ظهر در آکادمی علوم سلطنتی سوئد نام برده خواهند شد. همچنین روز چهارشنبه، دهم اکتبر در زمان و مکانی مشابه برنده یا برندگان نوبل شیمی معرفی می‌شوند.

پس از وقفه‌ای دو روزه، برنده یا برندگان نوبل صلح روز جمعه 12 اکتبر راس ساعت 11 در موسسه نوبل نروژ معرفی خواهند شد و در نهایت برنده جایزه ریکزبانک یا همان نوبل اقتصاد روز دو شنبه 15 اکتبر ساعت یک ظهر در آکادمی علوم سلطنتی سوئد نام برده خواهد شد. برنده نوبل ادبیات طبق سنت‌های همیشگی بنیاد نوبل در تاریخی که توسط این بنیاد بعد‌ها اعلام خواهد کرد، معرفی خواهد شد. مراسم معرفی برندگان نوبل سال 2012 به صورت مستقیم از روی وب‌سایت nobelprize.org پخش خواهد شد.

کد خبر 186426
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز