همشهری‌آنلاین: دولت چین با اختصاص 110 میلیون دلار زادگاه مو یان، نخستین نویسنده چینی برنده جایزه ادبی نوبل ،را به پارکی توریستی تفریحی بدل خواهد ساخت.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا دولت چین قصد دارد با اختصاص بودجه 110 میلیون دلاری، محل تولد «مو یان»، نویسنده‌ی برنده نوبل ادبیات 2012 را بازسازی و در آنجا یک پارک موضوعی بسازد.

بر اساس این گزارش با گذشت بیش از یک هفته از اعطای جایزه نوبل ادبیات به «مو یان»، رمان‌نویس چینی، دولت این کشور اعلام کرد، در راستای جذب بیشتر گردشگر، شهر «گائومی» محل تولد این نویسنده را که در یکی از مناطق شرقی شاندونگ چین واقع شده، تبدیل به «پارک تجربیات مو یان» خواهد کرد.

«مو یان» دوران کودکی خود را با خوردن پوست درخت در همین شهر سپری کرد. این منطقه با پتانسیل ضعیف کشاورزی که دارد، ‌روزهای سختی را برای برنده نوبل ادبیات 2012 رقم زد و همین دوران طاقت‌فرسا از تاثیرگذارترین عوامل بر خلق شاهکارهای ادبی یان شمرده می‌شوند.

more  نوبل ادبیات بعد از 18 سال به آسیا آمد

مقامات این کشور همچنین اعلام کردند، پارک فرهنگی «ذرت سرخ» را نیز با تخصیص بودجه‌ای 110 میلیون دلاری راه‌اندازی خواهند کرد. «ذرت سرخ» نام معروف‌ترین رمان «مو یان» است که «ژانگ ییمو» کارگردان سرشناس آن را مورد اقتباس سینمایی قرار داد و با آن جایزه خرس طلای جشنواره برلین را به دست آورد.

به گزارش ونکوور سان، یکی از مقامات محلی چین روز پنج‌شنبه به دیدار پدر 90 ساله «مو یان» رفت و از او خواست تا خانه‌شان را نوسازی کند.

وی به پدر برنده‌ی نوبل ادبیات که یک کشاورز ساده است، گفت: پسر شما دیگر تنها پسر شما نیست و این خانه دیگر متعلق به شما نیست. او اکنون افتخار چین محسوب می‌شود و اهمیتی ندارد که شما با این تصمیم موافق هستید یا نه!

کد خبر 188560
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز