دوشنبه ۵ اسفند ۱۳۸۷ - ۱۷:۲۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: مقامات بهداشتی آمریکا وسیله تحریک‌کننده قابل‌کاشت در عمق مغز را برای کمک به بیماران دچار شکل شدید اختلال وسواس فکری و عملی مورد تایید قرار داده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه این وسیله جدید درمان با "تحریک عمقی مغز" (DBS)،به نام Reclaim روز پنج‌شنبه 19 اسفند (2 فوریه) بر اساس سیاست معافیت وسائل انسان‌دوستانه سازمان غذا و داروی آمریکا مورد  تایید قرار گرفت. این شیوه درمانی قبلا برای درمان بیماری پارکینسون، لرزش (ترمور)، و دیس‌تونیا - یک اختلال حرکتی- مورد استفاده گرفته بود. معافیت‌‌های وسائل انسان‌دوستانه تولید وسائل پزشکی را به قصد درمان یا تشخیص بیماری یا عارضه‌ای که کمتر از 4000 نفر را در سال در  آمریکا مبتلا می‌کند، صادر می‌شوند. شرکت سازنده برای دریافت تایید باید ایمنی و منافع احتمالی آن وسیله را نشان دهد.

دانیل شولتز، یکی از مقامات سازمان غذا و دارو در این باره گفت: "این وسیله ممکن است بیماران مبتلا به اختلال وسواس فکری و عملی (OCD) شدید را که به درمانهای معمول پاسخ نداده‌اند، ‌بهبود بخشد."

 او افزود: "اما این وسیله OCD را علاج نمی‌کند. نتایج فردی متفاوت خواهد بود و  در بیمارانی که این وسیله در مغز آنها قرار داده می‌‌شود احتمالا نقصان خفیف تا متوسط کارکرد روانی را ادامه خواهد یافت و بآنها به مصرف دارو هم نیاز خواهند داشت."

این وسیله ساخت شرکت مدترونیک که از باتری نیرو می‌گیرد، یا نزدیک استخوان ترقوه یا در شکم کاشته می‌شود و از طریق سیم به الکترودهایی که در مغز قرار داده شده‌اند، متصل می‌شود. یک ژنراتور کوچک ضربان‌های الکتریسیته را برای تحریک دوطرف مغز تولید می‌کند.

 OCD نوعی اختلال اضطرابی است که باعث می‌شود بیماران افکار پریشان‌کننده‌ مداومی داشته باشند و بعد برای خاموش کردن این افکار  بهکارهای تکراری دست بزنند. اغلب افکار وسواسی درباره ترس از میکروب‌ها یا نگرانی در مورد صدمه‌دیدن است. کارهای وسواسی ممکن است شامل پاک‌کردن، دست ‌شستن یا چک کردن مکرر باشد.

کد خبر 75864

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز