همشهری آنلاین: کارشناسان می‌گویند نسخه روزآمدشده جدید کتاب مرجع تشخیصی روانپزشکان، شامل عناوین تشخیصی گسترده‌ای حتی برای "اختلالاتی" مانند کج‌خلقی نوپایان و پرخوری افراطی است

mental disorder

 و به این ترتیب ممکن است دیگری کسی باقی نماند که او را در رده افراد طبیعی قرار داد.

به گزارش خبرگزاری رویترز کارشناسان پیشگام بهداشت روانی روز سه‌شنبه 27 ژوئیه در مورد نسخه جدید "راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی (DSM) که اکنون برای انتشار در سال 2013 مورد تجدید نظر قرار گرفته است، گزارش دادند. آنها هشدار دادند که این نسخه جدید راهنمای تشخیصی می‌تواند جدی بودن بیماری روانی را مورد تردید قرار دهد و تقریبا به هر کسی برچسب نوعی اختلال روانی را بزند.

 این متخصصان با اشاره به اضافات جدید در این راهنما مانند "افسردگی و اضطراب خفیف"، "سندروم خطر روان‌پریشی"، و "اختلال کنترل خشم"، گفتند بسیاری از افرادی که قبلا کاملا سالم انگاشته می‌شدند،  در آینده ممکن است بیمار روانی شمرده شوند.

 تیل وایکز از انستیتو روانپزشکی کینکز کالج لندن در این باره گفت: "این طبقه‌بندی جدید به حوزه خلق و خوی طبیعی هم وارد شده است. این راهنمای جدید تعداد افراد طبیعی را بسیار محدود می‌کند."

DSM بوسیله "انجمن روانپزشکی آمریکا (APA) منتشر می‌شود و حاوی تعریف‌ها، علائم و سایر معیارها برای تشخیص اختلالات روانی است. این راهنما در حوزه پزشکی بهداشت روانی کتاب مرجع تشخیصی جهانی به حساب می‌آید.

این معیارها برای این طراحی شده‌اند که تعریف‌های واضحی برای متخصصانی که بیماران مبتلا به اختلالات روانی را درمان می‌کنند،‌ و برای پژوهشگرانی و شرکت‌های داروسازی که به دنبال ایجاد راه‌های جدید درمان‌کردن آنها هستند،‌ فراهم کنند.

 وایکز و همکارانش فلیسیتی کالارد از انستیتو روانپزشکی کینکز کالج،‌و نیک کاردوک از بخش پزشکی روانی و عصب‌شناسی دانشگاه کاردیف گفتند بسیاری کارشناسان در جامعه روانپزشکی نگرانند که هرچه این اصول راهنمای تشخیصی گسترش یابند،  با احتمال بیشتری دیگر کسی باقی نخواهند ماند که از لحاظ روانی طبیعی شمرده شود.

آنها در یک بیانیه مشترک گفتند:‌"از لحاظ فنی، با این طبقه‌بندی این همه اختلالات روانی جدید،‌ همه ما نوعی از اختلال روانی خواهیم داشت. این امر ممکن است به این عقیده منتهی شود که تعداد بسیار بیشتری از ما "نیاز" به درمان دارویی برای "اختلالات"‌مان نیاز خواهیم داشت- (و) بسیاری از این داروها اثرات جانبی ناخوشایند یا خطرناکی خواهند داشت."

 این دانشمندان گفتند عنوان تشخیصی "سندروم خطر روانپریشی" (psychosis risk syndrome) به خصوص نگران‌کننده است،‌ چرا که ممکن است برچسب دروغینی به افراد جوانی بزند که ممکن است تنها خطر اندکی برای ابتلا به روانپریشی داشته باشند.

وایکز در این باره گفت:‌"وضعی اندکی شبیه این است که به 10 نفر مبتلا به سرماخوردگی بگویید، شما در "معرض خطر سندروم ذات‌الریه" هستند،‌ در حالیکه تنها یک نفر از این 10 نفر احتمال دارد، ذات‌الریه بگیرند."

انجمن روانپزشکی آمریکا هنوز به این اظهارات پاسخ نداده است.

دانشمندان نمونه‌هایی از نسخه‌های قبلی DSM مثال می‌آورند که DSM4 نامیده می‌شد و شامل عناوین تشخیصی و رده‌هایی گسترده‌تر  برای "اختلال کمبود توجه و بیش‌فعالی"‌(ADHD) ، اوتیسم و اختلالات دوقطبی دوران کودکی بود.

 به گفته آنها این عناوین گسترده تشخیصی، باعث "سه مورد همه‌گیری کاذب" این بیماری‌ها به خصوص در آمریکا شد.

آنها در بیانیه‌شان پرسیدند:‌"در طول دهه گذشته، چه تعداد از پزشکان در معرض انتقاد والدینی قرار گرفتند که به بچه‌های‌شان بدون اینکه واقعا نیازی داشته باشند، داروهایی مانند ریتالین داده شده بود."

 میلیون‌ها نفر از  افراد در سراسر جهان که بسیاری از آنها کودک بودند، داروهای ADHD از جمله داروی ریتالین ساخت شرکت نوارتریس را نام ژنریک آن متیل‌فنیدیت است،‌ و داروهای مشابه را تنها در آمریکا مصرف کردند و فروش این داروها در سال 2008 به 4.8 میلیارد دلار رسید.

 وایکز و کالارد در اظهار نظری در ژورنال بهداشت روانی نگرانی‌شان در مورد نسخه جدید DSM ابراز کرده‌اند و 10 مقاله دیگر در همین  ژورنال از سایر دانشمندان را مورد اشاره قرار داده‌اند که آنها هم در این مورد ابراز نگرانی کرده‌اند.

قرار است نسخه پنجم راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی (DSM 5) در ماه مه 2013 منتشر شود.

کد خبر 112616

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز