همشهری آنلاین: یک بررسی جدید نشان می‌دهد که هر چه افراد برای مدت طولانی‌تری کانابیس یا ماری‌جوانا مصرف کنند، احتمال بیشتری دارد که دچار توهم یا هذیان شوند یا به روانپریشی مبتلا شوند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه این بررسی نشان داد که در افرادی که در هنگام اولین بار مصرف کانابیس 15 ساله یا کمتر داشته‌اند،  نسبت به افرادی که هرگز کانابیس مصرف نکرده‌اند، دو برابر احتمال بیشتری وجود دارد که دچار یک "روانپریشی غیرعاطفی" -شامل اسکیزوفرنی- شوند.

این پژوهش که جان مگ‌گراث و همکارانش در دانشگاه کوئینزلند در استرالیا انجام دادند، بر اساس نظرخواهی از 3801 فرد با متوسط سنی  20.1 است،‌ و در ژورنال "آرشیوهای روانپزشکی عمومی" منتشر شده است.

 این بررسی می‌گوید: "در میان افراد شرکت‌کننده، مدت طولانی‌تر مصرف کانابیس از هنگام اولین بار مصرف،‌ با پیامده‌های متعدد مربوط به روانپریشی همراه بود."

در شصت و پنج نفر از افراد مورد بررسی در این تحقیق، تشخیص "روانپریشی غیرعاطفی" شامل اسکیزوفرنی داده شده بود، و  233 نفر آنها دست کم یک بار دچار توهم شده بودند.

از طرف دیگر ینن پژوهشگران می‌نویسند: "افرادی که در ابتدای زندگی توهم را تجربه کرده‌ بودند، با احتمال بیشتری برای مدت درازتری و به طور مکررتری کانابیس مصرف کرده بودند."

 به گفته این محققان رابطه میان روانپریشی و کانابیس پیچیده بود.

 افرادی که مستعد روانپریشی بودند، به عبارت دیگر علائم منفرد روانپریشی را داشتند، "با احتمال بیشتری به مصرف کانابیس روی می‌آوردند، که در نتیجه آنها در معرض خطر بیشتر اختلالات روانپریشی غیرعاطفی مانند اسکیزوفرنی قرار می‌داد."

کد خبر 102463

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز