همشهری آنلاین: دانشمندان می‌گویند گرچه استفاده از جراحی مغز برای درمان اختلالات روانی مدت‌هاست که مورد بحث بوده است، اما تکنولوژی‌های جدیدی مانند تحریک عمقی مغز با الکتریسیته در حال ظهور هستند که ممکن است به افراد دچار بیماری‌های شدید روانی کمک کند.

DBS

به گزارش خبرگزاری فرانسه البته کارشناسان احتیاط به خرج می‌دهند و می‌گویند هنوز دقیقا نمی‌دانند چگونه این درمان‌ها موثر واقع می‌شوند، و بنابراین این شیوه‌های درمانی جدید به بیمارانی محدود شود که با دارودرمانی یا رواندرمانی نمی‌توان به آنها کمک کرد.
یکی از درمان‌های جدیدی که روز جمعه 18 فوریه در اجلاس سالانه انجمن پیشرفت علم آمریکا ارائه شد، استفاده از تحریک عمقی مغز برای درمان اختلال وسواسی اجباری یا OCD است.

این شیوه که در سال 2009 بوسیله سازمان غذای و داروی آمریکا در برای موارد شدید این بیماری بر اساس استثنائات انسان‌دوستانه در مورد ابزارهای پزشکی مجوز گرفت،‌ شامل نصب کردن یک الکترود در عمق مغز است.

نشان داده شده است جریان الکتریکی که از راه الکترود بر مغز وارد می‌شود، علائم وسواسی اجباری را تا 25 درصد در برخی از بیماران کاهش می‌دهد. این شیوه از هنگامی که پژوهش بر روی آن در سال 2000 شروع شد، تا به حال تنها بر روی 50 بیمار در امریکا آزمایش شده است.

بنجامین گرینبرگ،‌ استادیار روانپزشکی و رفتار انسانی در دانشکده پزشکی وارن آلپرت در دانشگاه براون در این باره گفت:‌"این تکنیک‌‌ها امیدبخش هستند، اما باید با احتیاط بسیار به کار گرفته شوند."

"این شیوه درمانی تنها درصد کوچکی از بیماران به کار می‌رود که به شدت ناتوان شده‌اند و درمان‌های مرسوم حتی در بالاترین شدت‌شان به آنها کمک نمی‌کند."

به گفته کارشناسان یک درصد بزرگسالان به اختلال وسواسی اجباری مبتلا هستند. گرینبرگ می‌گوید برای اینکه بیماری نامزد استفاده از این شیوه جدید درمانی شود باید بیماری شدید و مزمن ناتوان‌کننده علیرغم دست کم پنج سال درمان تمام‌عیار داشته باشد.

کد خبر 128599

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز