جوادنصرتی: یافته‌های جدید درباره رفتار ژن‌های انسان، دانشمندان را به این نتیجه رسانده است که احتمالاً میان بروز شیزوفرنی و کارکرد سیستم ایمنی بدن رابطه‌ای وجود دارد

به گزارش ان‌پی‌آر در تحقیقی که در این باره در مجله نیچر چاپ شده دانشمندان اعلام کرده‌اند با شناسایی کدهای ژنتیک که تغییرات کوچک در آنها می‌تواند به سلامتی انسان لطمات جدی‌ای واردکند به این گمان رسیده‌اند که میان سیستم ایمنی بدن و بروز بیماری شیزوفرنی رابطه‌ای وجود دارد.

این یافته‌ها در مطالعه بیماری شیزوفرنی بسیار بااهمیت هستند چون تحقیق درباره این بیماری از آنجا که در حیوانات آزمایشگاهی غیرقابل بروز است بسیار سخت بوده و هست.

در دهه‌های گذشته دانشمندان بسیار سعی کرده بودند تفاوت‌های مغزی انسان‌های سالم و افرادی که به شیزوفرنی مبتلا هستند را پیدا کنند اما عملا هرگز به موفقیت دست نیافته بودند.

به همین خاطر، کاری استفانسون از ایسلند به همراه تعداد زیادی از دانشمندان دیگر از سراسر جهان به جای مطالعه مغز این بیماران، به بررسی ساختار ژنتیک آنها در مقایسه با افراد معمولی پرداختند.

یکی از موارد متفاوتی که این دانشمندان پیدا کردند وجود پروتئین ویژه‌ای به نام نوروگامین بود که می‌تواند به حافظه و تفکر انسان لطمه بزند. اما این یکی از تفاوت‌ها بود؛‌تفاوت عمده این افراد با دیگران در کدی ژنتیک در بدن آنهاست که بر سیستم ایمنی بدن تاثیر می‌گذارد.

افراد میانسال تنها، در معرض زوال عقل

محققان می‌گویند افراد میانسالی که دچار مشکلات ژنتیک هستند و به تنهایی زندگی می‌کنند در خطر ابتلا به بیماری‌های زوال عقل هستند.

به گزارش بی‌بی‌سی، دانشمندان انستیتو کارولینسکا در سوئد می‌گویند این خطر شامل حال افرادی می‌شود که پیش از سن 50 سالگی از همسر خود جدا می‌شوند.

زوال عقل یکی از بیماری‌هایی است که در سال‌های اخیر شیوع بسیار زیادی در میان مردم در جوامع مخلتف داشته است؛ به‌گونه‌ای که انتظار می‌رود تعداد 25 میلیون مبتلا به این بیماری در سال 2005 در سال 2040 به 81 میلیون نفر برسد.در تحقیقی که این دانشمندان انجام داده‌اند 2 هزار نفر که حدود 50 سال سن داشتند مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

این افراد به‌صورت مرتب تحت آزمایش‌های ژنتیک قرار می‌گرفتند و عامل ژنتیکی که باعث بروز آلزایمر در انسان می‌شود به‌صورت مرتب در آنها کنترل می‌شد. در این آزمایش‌ها مشخص شد که افرادی که در میانسالی به تنهایی زندگی می‌کنند2 برابر افراد دیگر که با همسر خود زندگی می‌کنند در معرض ابتلا به بیماری‌های زوال عقل و در رأس آنها آلزایمر قرار دارند.

در این آزمایش همچنین مشخص شد که افرادی که از همسر خود جدا شده‌اند و به تنهایی زندگی می‌کنند 3 برابر بیشتر از افرادی که با همسر خود زندگی می‌کنند در معرض ابتلا به بیماری‌های زوال عقل قرار دارند.

کد خبر 84768

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز