همشهری آنلاین: کتامین، یک ماده بیهوشی عمومی که معمولا برای کودکان و حیوانات خانگی به کار می‌رود، همچنین در دوزهای پایین دارای اثر ضدافسردگی است

ketmaine

 به گزارش خبرگزاری فرانسه پژوهشگران در دانشگاه ییل در آمریکا در شماره 20 اوت ژورنال ساینس نوشتند که برخلاف اغلب داروی ضدافسردگی‌ که هفته‌ها طول می‌کشد تا اثر خودش را نشان دهند، اثر ضدافسردگی کتامین در طول چند ساعت شروع می‌شود.

 رونالد دومن،استاد روانپزشکی و  داروشناسی در ییل و سرپرست این بررسی گفت:‌‌ "کتامین مانند یک داروی معجزه‌آسا عمل می‌کند- یک دوز آن می‌توان به سرعت اثر کند و برای هفت تا 10 روز اثر آن طول می‌کشد."

 پژوهشگران یادآور شدند که کتامین به عنوان درمان سریع برای افرادی که افکار خودکشی دارند. آنها گفتند ظهور تاثیر داروهای ضد افسردگی معمول چند هفته طول می‌کشد.

حدود 40 درصد از افرادی که دچار افسردگی هستند به داروهای موجود پاسخ نمی‌دهند، و در بسیاری از دیگران ماه‌ها یا سال‌ها امتحان کردن داروهای مختلف لازم است تا افسردگی فرد تخفیف یابد.

این پژوهشگران دریافتند که کتامین رفتار مشابه افسردگی را در موش‌های آزمایشگاهی با  تجدید ارتباطات میان سلول‌های مغزی آسیب‌دیده بوسیله استرس مزمن بهبود می‌بخشد.

[چطور افسرده می‌شویم؟]

جرج آقاجانیان یک دانشمندان که در این بررسی شرکت داشت، گفت:‌ "اصل مسئله به این مسیرهای عصبی مربوط می‌شود. درک سازوکار زمینه‌ساز اثر ضدافسردگی کتامین به ما اجازه خواهد داد که مکان‌های گوناگون در این مسیر عصبی را مورد حمله قرار دهیم."

استفاده بالینی کتامین تا به حال به طور محدودی انجام شده است، زیرا این دارو را باید به صورت داخل وریدی و تحت نظارت پزشک به بیمار داده شود،‌و در برخی از موارد بیماران علائم کوتاه‌مدت روانپریشی از خود نشان می‌دهند.

 موسسه‌های ملی بهداشت روانی آمریکا در یک بررسی جداگانه نشان دادند که تقریبا 70 درصد از بیماران افسرده مقاوم به درمان با همه اشکال داروهای ضدافسردگی در طول چند ساعت پس از دریافت کتامین بهبود پیدا می‌کنند.

کد خبر 114318

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز