دوشنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۴:۲۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: نورولوژیستهای اتریشی دریافتند که در مغز افراد افسرده، یک گیرنده مهم که امکان رسیدن به حالت آرامش درونی ذهن را امکانپذیر می کند عمل نمی کند

افسرده

به گزارش خبرگزاری مهر، در مغز ما یک سری بسیار پیچیده از فضاهای نورونی وجود دارد که "شبکه حالت پیش فرض" (default mode network) نامیده می‌شود. این فضاها تنها زمانی فعال می‌شوند که ما هیچ کاری برای انجام دادن نداریم. به بیانی ساده زمانی که مغز در حالت "آماده به کار" قرار می‌گیرد و ذهن استراحت می‌کند تا زمانی که به آرامش درونی برسد، "شبکه حالت پیش فرض" فعالیت می‌کند.

اکنون دانشمندان دانشگاه پزشکی وین به منظور یافتن پاسخی در خصوص اینکه چرا در افراد افسرده، افراد همیشه مضطرب و کسانی که به طور مداوم به خیالات واهی فکر می‌کنند، آرامش ذهنی یک هدیه نادر است، برای اولین بار کشف کردند که دلیل اصلی این عدم آرامش درونی این است که در مغز افراد افسرده این حالت پیش فرض به خوبی فعالیت نمی‌کند.

علت این مسئله، بدعملکردی گیرنده 1 A سروتونین است. این گیرنده از یک اثر بازدارنده پرقدرت برخوردار است که به مغز اجازه می‌دهد به حالت آماده به کار برود.

این درحالی است که به گفته این دانشمندان، قدرت فعالیت این گیرنده تا حد بسیار زیادی کاهش می‌یابد. نتایج این تحقیقات می‌تواند درهای جدیدی به سوی درمان افسردگی و اضطراب بگشاید.

کد خبر 162710
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز