همشهری آنلاین: سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد صدها میلیون‌ها نفر در کشورهای فقیر از اختلالات روانی درمان‌نشده رنج می‌برند که با مراقبت‌های ارزان‌قیمت می‌توان به آنها کمک کرد.

mental health

به گزارش رویترز سازمان جهانی بهداشت اصول راهنمایی را برای پزشکان مراقبت‌های اولیه و پرستاران اعلام کرده است تا آنها بتوانند بیماران را مبتلا به افسردگی و روانپریشی را و نیز مبتلایان به بیماری‌های عصبی مانند صرع، بیماری آلزایمر و سایر موارد زوال عقل را درمان کنند.

مارگرت چان، دبیرکل سازمان جهانی بهداشت، گفت:‌ "ما با این سوءبرداشت مواجه هستیم که مراقبت بهداشت روانی یک مورد تجملی در برنامه‌های بهداشتی است. اما این مراقبت‌ها که هزینه‌ای به اندازه 2 دلار به ازای هر شخص در هر سال دارند- یکی از به صرفه‌ترین مراقبت‌های بهداشتی است."

سازمان جهانی بهداشت می‌گوید این عدد 2 دلار هزینه میانگین فراهم آوردن درمان‌ برای بیماری‌های روانی در کشورهای در حال توسعه است که 75 درصد از افراد مشکلات بهداشتی و عصبی در سراسر دنیا را شامل می‌شود.

این اصول راهنمای بالینی 100 صفحه‌ای، تحت عنوان "راهنمای مداخله برای کاهش شکاف بهداشت روانی" به هدف کمک به کارکنان مراقبت‌های بهداشتی برای ارزیابی و درمان بیماران مبتلا به علائمی چون اضطراب، هذیان، از دست رفتن حافظه، افکار خودکشی و تشنج تدوین شده‌اند.

این سازمان می‌گوید می‌توان این بیماران را می‌توان از طریق خدمات اجتماعی ارزان‌قیمت یا در واحدهای کوچکتر که پزشکیاران آنها را اداره می‌کنند،‌ به جای بیمارستان‌های تخصصی، درمان کرد.

شکار ساکسنا، رئیس بخش بهداشت روانی سازمان جهانی بهداشت، در این باره گفت: "ما از تاثیر تجاری کاملا رها بوده‌‌ایم. آسان است که به دام توصیه برای دارو برای هر بیماری افتاد."

به گفته سازمان جهانی بهداشت مشکلات روانی اغلب تشخیص‌‌نشده باقی می‌مانند و مبتلایان در اغلب موارد تحت تبعیض و انگ‌زنی قرار می‌گیرند.

ساکسنا گفت: "حقوق بشر بیماران روانی در شمار زیادی از کشورها چه توسعه یافته و چه در حال توسعه زیر پا گذاشته می‌شود. در واقع این تخطی در بخش‌‌های تخصص بسیار بیشتر از تسهیلات مراقبت‌های اولیه صورت می‌گیرد."

کشورهای آفریقایی که به خصوص فاقد روانپزشک هستند، باید بر کارکنان بهداشتی محلی که مراقبت‌های اولیه ارائه می‌دهند، تکیه کنند.

ساکسنا می‌گوید: "در اغلب کشورهای آفریقایی به درجات متفاوت این عقیده رواج دارد که علل فوق‌طبیعی باعث بیماری‌های روانی می‌ شوند."

کد خبر 117805

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز