همشهری آنلاین: یک بررسی جدید بوسیله پژوهشگران بریتانیایی نشان می‌دهد که الکل نسبت به داروهای غیرمجازی مانند هروئین و کرک کوکائین زیانبار‌تر است.

ALCOHOL2

به گزارش خبرگزاری فرانسه در این بررسی بوسیله دانشمندان در "کمیته مستقل علمی داروها" (ISCD) خطرات این مواد را هم در سطح فردی و هم در سطح گسترده‌‌تر جامعه مورد بررسی قرار گرفت و نشان داده شد الکل خطرناکترین این مواد است.

این نتایج با نظرات از مدت‌ها پیش پذیرفته‌شده در مورد اینکه داروهای غیرمجاز بیشترین خطرات را دارند، متناقض است، این پژوهشگران مدعی‌اند که نشان داده‌اند "نظام‌های فعلی طبقه‌بندی‌های داروها رابطه چندانی با شواهد در مورد زیانبار بودن ندارند."

این پژوهش که در ژورنال پزشکی لنست چاپ شده است به این مسئله پرداخته است یک دارو چه مقدار به بدن انسان زیان می‌رساند و نیز عواملی دیگری مانند اینکه مصرف این مواد چه هزینه‌ای برای نظام‌های مراقبت بهداشتی و زندان‌ها دارد.

هروئین، کرک کوکائین (شکل قوی‌تر کوکائین) و مت‌آمفتامین یا کریستال از سایر داروها برای خود مصرف‌کنندگان مرگبارتر هستند. اما بر اساس این بررسی هنگامی که اثرات اجتماعی گسترده‌تر این مواد در نظر گرفته می‌شود، الکل خطرناک‌ترین ماده است و به دنبال آن هروئین و کرک کوکائین قرار می‌گیرند.

در این تحقیق به مواد نمره‌ای از یک تا 100 بر اساس معیارهای معین داده شد، و در نتیجه الکل نمره کلی 72 را به دست آورد و در رده‌های بعدی هروئین با نمره 55 و کرک کوکائین با نمره 54 قرار گرفتند.

یکی از این پژوهشگران دیوید ناف، مشاور سابق دولت بریتانیا در مورد داروهای غیرمجاز در حکومت پیشین حزب کارگر است. او به علت عدم موافقت با تصمیم دولت آن زمان برای بالا بردن درجه زیانباری کانابیس در این طبقه‌بندی استعفا داده بود.

ISCD می‌گوید حیطه اختیار آن بررسی و بازبینی شواهد علمی درباره داروهای غیرمجاز،‌ بدون گرایش به تعلقات سیاسی است.

کد خبر 119720

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز