گروه اجتماعی - زهرا رفیعی: تغییر الگوی مصرف مواد‌مخدر آنقدر سریع است که راه‌های مبارزه با آن باید روز به روز تغییر کند

این موضوع، درمراسم روز جهانی مبارزه با مواد‌مخدر که دیروز برگزار شد مطرح شد.

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد‌مخدر گفت: 40میلیون معتاد به مواد روانگردان در دنیا وجود دارد و اعتیاد به روانگردان‌ها در حال پیشی‌گرفتن از اعتیاد سنتی است.سردار احمدی مقدم در این مراسم گفت: در حال حاضر با فرض اینکه هیچ ماده مخدری در افغانستان تولید نشود،

حدود 12 هزار تن مواد مخدر معادل مصرف5.2 سال کل جهان (40‌‌میلیون نفر) در این کشور انبار شده است. اگرچه آمارها به‌دلیل ورود آفت‌ها به مزارع و کاهش سطح زیرکشت، روند رو به کاهشی را نشان می‌دهد اما ما نباید دلمان را به آن خوش کنیم.

احتمال می‌رود که مافیای مواد‌مخدر این آفت را در مزارع پخش کرده باشند؛ چرا که ضرر اصلی را کشاورزان خواهند دید و الا قیمت مواد در سال‌های قبل 40 دلار در سر زمین و 60 دلار به‌صورت خشک بود که هم‌اکنون به 130 دلار رسیده است.

سردار احمدی مقدم با اشاره به اینکه شعار امسال سازمان ملل، شعاری زیبا ولی اجرای آن سخت است، گفت: هر معتادی می‌تواند آینده خود را در گوشه خیابان‌ها و دخمه‌ها ببیند ولی چه می‌شود که آن را نادیده می‌گیرند؟ اعتیاد، قمار دو سر باخت است.

وی در ادامه، ضمن تشریح بخشی از عملکرد ستاد مبارزه با مواد‌مخدر طی برنامه چهارم توسعه گفت: کشفیات ایران بسیار بیشتر از میانگین جهانی است. به اعتقاد کارشناسان بین‌المللی هر کشوری می‌تواند 10 تا 15 درصد از مواد را کشف کند درحالی‌که ایران یک سوم مواد‌مخدری را که هر ساله روانه مرز‌ها می‌شود کشف می‌کند.

باتوجه به اینکه 40 درصد مواد تولید شده در افغانستان به ایران می‌آید می‌توان نتیجه گرفت که افغانستان حدود 15 هزار تن مواد تولید می‌کند. اقدامات مقابله‌ای، ورود سخت، گران شدن مواد و... باعث تغییر مسیر به کانال‌های شمالی شده است.

امسال در کنفرانس روسیه اعلام شد که 30 درصد از مواد افغانستان از کانال شمال منتقل می‌شود. البته این موضوع می‌تواند دلیلی چون تغییر در بازار مصرف داشته باشد.

وی در مورد اقدامات صورت‌گرفته در حوزه درمان گفت: در انتهای برنامه چهارم به رشد 117 درصدی در افراد تحت پوشش رسیده‌ایم که حدود 700 هزار نفر در کل کشور است. در برنامه پنجم توسعه، اولویت برنامه‌ها با پیشگیری است.

مافیای مواد‌مخدر به اسم لاغری، تقویت‌کننده، تمرکز شب کنکور و... افراد بیشتری را درگیر مواد‌مخدر می‌کنند. برای سنجش افراد تحت‌پوشش برنامه‌های پیشگیری باید با شاخص کاهش نرخ، بروز موضوع را بررسی کرد.

امروز شاخص‌های پیشگیری از اعتیاد در دنیا بر مبنای یورو و دلار است اما ایران نمی‌تواند اقدامات پیشگیرانه را با معیارهای دلار و یورو بسنجد؛ چرا که ایران می‌تواند از اقدامات مجانی بسیج در امور تبلیغ و اطلاع‌رسانی بهره‌مند شود.

در سال‌های اخیر از ورود 5 تا 4 درصد از افراد سالم به اعتیاد جلوگیری و در همین مدت از کل معتادان یک درصد کم شده است.  وی در مورد بودجه ستاد مبارزه با مواد‌مخدر گفت: ابتدای برنامه چهارم، بودجه ستاد 60 میلیارد تومان و در انتهای برنامه 80 میلیارد تومان بود که این با رشد 15 درصدی تورم اصلا همخوانی ندارد.

وی افزود: سیاست‌های مبارزه با مواد‌مخدر اصلاح شده است اما اگر قوانین همپای آن تغییر نکند در حد شعار خواهیم ماند. در قانون جدید مشکلات موجود برای روانگردان‌‌ها، اجباری شدن نگهداری و درمان، تغییر جریان مبارزه از سمت خرده پا به دانه درشت‌ها، بیمه معتادان و... حل خواهد شد.

در این مراسم امامی رضوی، معاون درمان وزیر بهداشت گفت: درست است که در حال حاضر با محدودیت منابع مواجه هستیم ولی اگر هزینه معتادشدن افراد و خروجشان از چرخه تولید در کشور را بسنجیم می‌بینیم که هزینه‌های پیشگیری بسیار کمتر از درمان است.

وی افزود: برنامه‌های پیشگیرانه و مقابله با اعتیاد باید به‌گونه‌ای باشد که از ابزارهای گروه‌های مهاجم به کشور در زمینه اعتیاد که ابزارهای به‌ر‌وزی هستند عقب نمانیم.

کد خبر 110554

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز