شنبه ۲۰ آذر ۱۳۸۹ - ۱۶:۰۵
۰ نفر

گروه حوادث: «کلاهبرداری به بهانه گرفتن وکیل و آزادی متهمان»؛ این شگرد جدید قاچاقچیان بین‌المللی شیشه است که این روزها اقدام به کلاهبرداری از خانواده افرادی می‌‌کنند که به جرم قاچاق شیشه در زندان‌های کشورهای جنوب شرق آسیا به سر می‌برند.

سردار حسین آبادی

قاچاقچیان که برای رسیدن به سودهای میلیونی دست به هر کاری می‌زنند، بعد از دستگیری حاملان محموله‌های شیشه در فرودگاه کشورهایی مانند تایلند، اندونزی و مالزی، حالا به سراغ خانواده‌های آنها می‌روند تا به بهانه آزاد کردن فرزندانشان از زندان‌های غربت، نقشه کلاهبرداری خود را عملی کنند. برای پی‌بردن به نحوه فعالیت این باندها و اینکه چطور طعمه‌های خود را از بین جوانان بیکار شناسایی می‌‌کنند، گفت‌وگویی با سردار حسین‌آبادی، رئیس پلیس مبارزه با مواد‌مخدر کشور انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

  • سردار شما اخیرا برای شرکت در اجلاس منطقه‌ای مبارزه با مواد‌مخدر سفری به تایلند داشتید. در این سفر وضعیت زندانیان ایرانی که به جرم حمل مواد‌مخدر صنعتی از جمله شیشه در زندان‌های این کشور به سر می‌برند را چگونه ارزیابی کردید؟

در سفری که به تایلند داشتیم، سری به زندان‌های این کشور زدیم و با ایرانیانی که به جرم حمل مواد‌مخدر در آنجا محبوس هستند، گفت‌وگو کردیم.

بیشتر زندانیان ایرانی از نظر روحی وضعیت بدی دارند؛ چرا که چه از نظر فرهنگی و حتی از نظر تغذیه تفاوت‌های زیادی بین این دو کشور وجود دارد و چون زندانیان ایرانی در بندهای ویژه و جدا از دیگر زندانیان نگهداری نمی‌شوند، با مشکلات زیادی روبه‌رو هستند. از سوی دیگر بلاتکلیفی و مجازات سنگینی که در آن کشور برای قاچاق مواد‌مخدر درنظر گرفته شده، به وضعیت بد روحی زندانیان ایرانی دامن زده و باعث افسردگی شدید آنها شده است.

این زندانیان چگونه وارد باندهای تبهکاری و مواد‌مخدر شده‌اند؟

تقریبا همه زندانیان ایرانی که در زندان‌های تایلند به سر می‌برند، کسانی هستند که در دام باندهای بین‌المللی تولید و قاچاق شیشه گرفتار شده‌اند. بیشتر آنها با وسوسه دریافت دستمزد میلیونی از قاچاقچیان، به دام آنها افتاده‌اند.قاچاقچیان بعد از شناسایی افراد بیکار با آنها وارد مذاکره می‌شوند و در ازای پرداخت دستمزد هزار تا 2 هزار دلاری از آنها می‌خواهند محموله‌های شیشه را به کشورهای آسیای جنوب شرقی منتقل کنند.

آنها برای وسوسه هر چه بیشتر طعمه‌هایشان، برای این افراد بلیت رایگان هواپیما تهیه کرده و حتی برایشان به‌مدت یک‌هفته هتل مجانی رزرو می‌کنند و طعمه‌ها هم با وسوسه دریافت دستمزد میلیونی و اقامت یک هفته‌ای رایگان قبول می‌کنند محموله‌های شیشه را به کشورهای مقصد قاچاق کنند، غافل از اینکه به راحتی در فرودگاه دستگیر می‌شوند و مجازات سختی در انتظارشان خواهد بود.

  • مگر آنها از مجازات سنگین قاچاق مواد‌مخدر در کشورهای جنوب شرق آسیا خبر نداشته‌اند که در دام این باندها افتاده‌اند؟

وقتی با زندانیان ایرانی در تایلند گفت‌وگو می‌کردم، همه آنها مدعی بودند فریب حرف‌های قاچاقچیان را خورده‌اند. قاچاقچیان به آنها گفته بودند که برای قاچاق شیشه مجازات سختی درنظر گرفته نمی‌شود و قانون به کسی که شیشه حمل می‌کند کاری ندارد. بنابراین هنگام خروج از ایران برایشان مشکلی پیش نمی‌‌آید. آنها حتی مدعی شده بودند که در تایلند نیز قاچاق شیشه مجازات زیادی ندارد و به همین دلیل هیچ خطری افرادی را که شیشه حمل می‌‌کنند، تهدید نمی‌کند. آنها هم با شنیدن این حرف‌ها، فریب قاچاقچیان را خورده و قبول کرده بودند در ازای دریافت دستمزد، دست به قاچاق شیشه بزنند اما هنگام ورود به تایلند از سوی پلیس فرودگاه این کشور دستگیر و راهی زندان شده بودند.

  • سردار، در تایلند چه تعداد ایرانی به جرم قاچاق مواد‌مخدر صنعتی از جمله شیشه در زندان به سر می‌‌برند؟

در حدود 160 ایرانی در زندان‌های تایلند هستند که بیشتر آنها به اتهام قاچاق شیشه دستگیر شده‌اند. بیشتر آنها در ملاقاتی که داشتیم، اظهار پشیمانی و ندامت می‌کردند و حتی مدعی بودند با وجود اینکه دستگیر شده‌اند و به زندان افتاده‌اند، قاچاقچیان دست از سرشان برنمی‌دارند.

  • یعنی آنها را تهدید می‌کنند؟

قاچاقچیان برای سرکیسه کردن خانواده زندانیان، از شگرد تازه‌ای استفاده می‌کنند. آنها بعد از دستگیر شدن افرادی که محموله‌های شیشه را به تایلند حمل کرده‌اند، در ایران به سراغ خانواده‌های آنها می‌روند و مدعی می‌شوند می‌توانند برای زندانیان وکیل بگیرند و آزادشان کنند یا اینکه در مجازاتشان تخفیف بگیرند. سپس به بهانه گرفتن وکیل در تایلند و تلاش برای آزاد کردن زندانیان ایرانی، از خانواده‌های آنها مبالغی تا 100 هزار دلار دریافت کرده و از این طریق دست به کلاهبرداری از خانواده زندانیان می‌زنند.

  • آیا خانواده زندانیان از ماجرای کلاهبرداری خبر دارند و از قاچاقچیان شکایت کرده‌اند؟

ایرانیانی که در زندان‌های تایلند بودند، ادعا می‌کردند خانواده‌هایشان هنوز نمی‌دانند برای شکایت از قاچاقچیان باید به کجا بروند. آنها می‌گفتند خانواده‌هایشان به امید آزادی آنها، مبالغ هنگفتی به قاچاقچیان پرداخت کرده‌اند و حالا که فهمیده‌اند همه ادعاهای آنها، پوشالی و نقشه‌ای برای کلاهبرداری بوده، قصددارند از این افراد شکایت کنند اما نمی‌دانند که برای شکایت باید به کدام مرجع قضایی مراجعه کنند.

  • ایرانیانی که به اتهام قاچاق شیشه در تایلند دستگیر شده‌اند، بیشتر از طریق کدام پروازها قصد ورود به این کشور را داشته‌اند.

تعدادی از آنها از طریق پرواز تهران- بانکوک راهی تایلند شده بودند و برخی دیگر از طریق پروازهای امارات و قطر به این کشور سفر کرده بودند.متأسفانه خیلی از این افراد فریب حرف‌های قاچاقچیان را خورده و تصور می‌کردند اگر از طریق امارات و قطر به تایلند بروند، دیگر پلیس فرودگاه این کشور به آنها مشکوک نمی‌شود، درصورتی که به خاطر دستگیری مکرر قاچاقچیان در کشورهای جنوب شرق آسیا، نگاه پلیس فرودگاه این کشورها به مسافران ایرانی تغییر یافته و آنها با حساسیت بیشتری مسافران ایرانی را بازرسی می‌کنند که این باعث ضربه خوردن به حیثیت کشورمان می‌شود. البته به تازگی با توجه به افزایش حساسیت و سختگیری پلیس فرودگاه ایران، مسیر ترانزیت شیشه به کشورهای جنوب شرق آسیا تغییر یافته و هم‌اکنون قاچاقچیان سعی می‌کنند حاملان محموله‌های شیشه را با اتوبوس به سوریه و از آنجا از طریق هواپیما به تایلند و دیگر کشورهای مقصد بفرستند و به همین دلیل شاهد افزایش دستگیری‌ها و کشف شیشه در مرزهای زمینی کشور هستیم.

  • سردار، دلیل اصلی این افزایش دستگیری‌ها و قاچاق شیشه از ایران به کشورهای دیگر چیست؟

به‌رغم اینکه درصد کشفیات و دستگیری قاچاقچیان مخدرهای صنعتی افزایش پیدا کرده اما به خاطر عدم‌ابلاغ اصلاح قانون مبارزه با مواد‌مخدر، فعالیت قاچاقچیان شیشه هم افزایش پیدا کرده است. اصلاح قانون مبارزه با مواد‌مخدر مورد تایید رهبر معظم انقلاب هم قرار گرفته است که با ابلاغ آن می‌توان خلأ قانونی درخصوص مجازات قاچاقچیان مخدرهای صنعتی را برطرف کرد و با تشدید مجازات‌ها، دامنه فعالیت قاچاقچیان را کاهش داد.

کد خبر 122924

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز