گروه حوادث: عملیات مشترک پلیس ایران و مالزی منجر به دستگیری 2 باند بزرگ بین‌المللی قاچاق شیشه در هردو کشور شد.

سردار حسین آبادی

در جریان این عملیات، بزرگ‌ترین محموله شیشه کشور، پیش از ارسال به مالزی کشف شد. 2 ماه پیش ماموران پلیس فرودگاه تهران هنگام بررسی محموله‌های ارسالی به مالزی متوجه چند دستگاه مایکروفر شدند که برای ارسال به خارج از کشور بسته‌بندی شده بود و روی آنها مهر ارسال به مالزی دیده می‌شد.

ماموران که به وزن این دستگاه‌ها مشکوک شده بودند تصمیم به بازرسی‌ آنها گرفتند اما به محض باز کردن کارتن و روکش این دستگاه‌ها، متوجه بسته‌های مرموزی شدند که داخل مایکروفرها وجود داشت. این بسته‌ها حاوی 103 کیلو مخدر شیشه بود که قاچاقچیان قصد داشتند آنها را به مالزی قاچاق کنند.

نقشه تمام عیار

با کشف بزرگ‌ترین محموله شیشه کشور در فرودگاه، تحقیقات برای شناسایی و دستگیری قاچاقچیان شروع شد. از آنجا که چند ساعت بیشتر به پرواز هواپیمای تهران- کوالا‌لامپور نمانده بود، ماموران نقشه حساب‌شده‌ای طرح کردند و بعد از خارج کردن محموله شیشه از داخل مایکروفرها، این دستگاه‌ها را دوباره بسته‌بندی کردند و به قسمت بار هواپیما انتقال دادند.

همزمان ماجرا به پلیس مالزی گزارش شد و پس از چند روز زمانی که یک تبعه مالزیایی برای دریافت این محموله به فرودگاه کوالالامپور مراجعه کرده بود، ماموران پلیس مالزی به تعقیب او پرداختند و توانستند مخفیگاه باند بین‌المللی قاچاق را شناسایی کنند و در یک عملیات ضربتی، پلیس قدم به این مخفیگاه گذاشت و با دستگیری 7 نفر از اعضای این باند، به فعالیت مجرمانه آنها پایان داد. این در حالی است که تحقیقات پلیس ایران نیز برای دستگیری دیگر اعضای باند در داخل کشور ادامه دارد.

دومین باند

2 ماه از ماجرای کشف بزرگ‌ترین محموله شیشه کشور گذشته بود که ماموران پلیس مبارزه با موادمخدر ناجا با انجام کارهای اطلاعاتی به سرنخ‌هایی از یک باند تولید و قاچاق شیشه دست یافتند. تحقیقات نشان می‌داد اعضای این باند با شناسایی مردان و زنان بی‌کار در نقاط جنوبی شهر، آنها را فریب داده و از این افراد برای قاچاق شیشه به مالزی استفاده می‌کنند.

طبق اطلاعاتی که پلیس به‌دست آورده بود، اعضای این باند با پیشنهاد دستمزدهای 2 تا 3 میلیون تومانی و اقامت یک هفته‌ای رایگان در مالزی طعمه‌هایشان را فریب می‌دادند و از این افراد می‌خواستند چمدان‌هایی را که بسته‌های مخدر شیشه داخل آن جاسازی شده بود به این کشور قاچاق کنند و در ازای این کار علاوه بر دستمزد، یک هفته به صورت رایگان در یکی از بهترین هتل‌های کوالالامپور اقامت کنند.

سرنخ‌هایی از باند قاچاق

با این اطلاعات به دستور سردار حسین‌آبادی، رئیس پلیس مبارزه با موادمخدر کشور، تحقیقات برای دستگیری این باند بین‌المللی شروع شد. ماموران با سرنخ‌هایی که از این باند به دست آورده بودند، موفق شدند مخفیگاه 4 نفر از اعضای اصلی آن را در یکی از مناطق مرکزی پایتخت شناسایی کنند. این محل چندین شبانه‌روز به صورت نامحسوس زیر نظر گرفته شد و در این مدت پلیس دریافت که متهمان از این محل برای ساخت مخدر شیشه استفاده می‌کنند و بعد از تهیه محموله‌های میلیونی، آنها را برای دیگر اعضای باند که در مالزی حضور دارند، ارسال می‌کنند.

با صدور دستور قضایی، عملیات دستگیری قاچاقچیان شروع شد و ماموران با دستگیری 4 عضو اصلی باند، 40 کیلو مخدر شیشه را که برای ارسال به مالزی آماده شده بود، کشف و ضبط کردند.با دستگیری این باند و اطلاعات به دست آمده از آنها، این اطلاعات به سرعت در اختیار پلیس مالزی قرار گرفت و آنها نیز در جریان عملیاتی که چند روز به طول انجامید، توانستند دیگر اعضای این باند بین‌المللی را در این کشور دستگیر و از آنها 103 کیلو مخدر شیشه کشف و ضبط کنند.

سوء استفاده از خلأ قانونی

سردار حسین‌آبادی، رئیس پلیس مبارزه با موادمخدر کشور در گفت‌وگوی اختصاصی با همشهری گفت: بعد از دستگیری اعضای این دو باند، پلیس مالزی با ارسال تقدیرنامه‌ای از تلاش و نقش پلیس ایران در انهدام این دو باند بزرگ تشکر و قدردانی کرد.

وی ادامه داد: متاسفانه به‌رغم تایید اصلاحیه قانون مبارزه با موادمخدر توسط مقام معظم رهبری، هنوز اصلاح این قانون به مبادی ذیربط ابلاغ نشده و به همین دلیل هر روز شاهدیم که افرادی در کشور، به اتهام تولید آشپزخانه‌های تولید شیشه و حمل و ترانزیت آن به خارج از کشور، دستگیر می‌شوند.

وی در ادامه به دستگیری 6 زن در ترمینال جنوب تهران اشاره کرد و گفت: این 6زن به قصد سفر به سوریه راهی ترمینال شده بودند که قبل از سوار شدن به اتوبوس، ماموران پلیس زن به آنها مشکوک شدند و در بازرسی بدنی، از هر کدام از آنها یک کیلو مخدر شیشه کشف کردند.

سردار حسین‌‌آبادی افزود: متاسفانه به دلیل عدم ابلاغ اصلاحیه قانون مبارزه با موادمخدر، با قاچاقچیان موادمخدر صنعتی در کشور برخورد شدیدی نمی‌شود. همین مسئله باعث شده تا بسیاری از آنها در سودای رسیدن به سودهای میلیونی دست به قاچاق این مواد به کشورهای آسیای جنوب شرقی بزنند غافل از اینکه در آن کشورها مجازات سختی حتی در حد اعدام برای قاچاق موادمخدر اعمال می‌شود و از طرفی افزایش دستگیری ایرانیان در فرودگاه‌ این کشورها باعث صدمه به آبروی ایرانیان در خارج از مرزها می‌شود.

وی با اشاره به کنترل شدید فرودگاه‌ها از سوی پلیس برای جلوگیری از قاچاق موادمخدر به دیگر کشورها، تاکید کرد: آنچه این روزها شاهد آن هستیم، تغییر مسیر قاچاق موادمخدر به جنوب شرق آسیاست. به‌طوری‌که هم‌اکنون از مرزهای زمینی برای این کار استفاده می‌شود و قاچاقچیان با فریب طعمه‌هایشان، آنها را با اتوبوس از ایران به سوریه و از آنجا به مالزی می‌‌فرستند تا نقشه خود را عملی کنند. در صورتی که اجرای قانون جدید مبارزه با موادمخدر قطعا بر کاهش قاچاق مخدر شیشه تاثیر زیادی خواهد داشت.

کد خبر 121613

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز