قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد‌مخدر گفت: افزایش دو تا سه برابری قیمت مواد‌مخدر در افغانستان و به تبع آن در ایران، اثرات خود را در افزایش جرایم و سرقت‌های افراد معتاد نشان داده است.

طه طاهری در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به تغییرات به‌وجود‌آمده در شرایط تولید مواد‌مخدر در افغانستان اضافه کرد: اگر قبلا مواد سنتی کیلویی 40 تا 48 دلار خریداری می‌شد، در حال حاضر این رقم به حدود 200 دلار افزایش یافته و این افزایش قیمت بر بازار مصرف نیز تاثیر گذاشته و آن را دو تا سه برابر بیشتر کرده است.

وی تاکید کرد: تاثیر این افزایش قیمت مواد‌مخدر را در چند ماه اخیر در بیشتر شدن جرایم خرد و سرقت‌ها که عمدتا توسط معتادان برای تامین پول مواد صورت می‌گیرد، مشاهده کرده‌ایم.طاهری با اشاره به ماده 42 قانون مبارزه با مواد‌مخدر که بر به‌کارگیری محکومان مواد‌مخدر در اردوگاه‌های خاص و با کار اجباری توسط قوه قضاییه تاکید دارد، یادآور شد: در سال‌های 80 ـ 79 برای تحقق این بند از قانون اعتبار لازم تامین شد و به سازمان زندان‌ها اختصاص یافت و قرار شد در 5 استان کشور این اردوگاه‌ها احداث شوند.

وی تصریح کرد: با توجه به مشکلات تامین بودجه، عملا بهره‌برداری از این اردوگاه‌ها به‌دلیل تکمیل‌نشدن ساختمان و فراهم نشدن فضای لازم برای نگهداری متهمان، انجام نشد و در نتیجه اختلالی در اثربخشی مجازات قاچاقچیان مواد‌مخدر ایجاد شد. قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد‌مخدر به اهتمام صورت‌گرفته برای اجرایی کردن این بند از قانون در چند ماه اخیر اشاره کرد و یادآور شد: اعتبار لازم از سوی دولت به شکلی ویژه‌ تامین شده و امیدواریم تخصیص نهایی آن برای تکمیل اردوگاه‌های اصفهان، کرمان، تهران و خراسان جنوبی صورت گیرد.

وی همچنین اظهار امیدواری کرد که این 5 اردوگاه تا پایان آبان ماه جاری تکمیل و آماده پذیرش 30 هزار متهم مواد‌مخدر شود تا آنها محکومیت خود را با کار اجباری سپری کنند.طاهری با اشاره به فراهم نبودن ضوابط قانونی در برخورد با خرده‌فروشان مواد‌مخدر خاطرنشان کرد: به‌دلیل اینکه بسیاری از خرده‌فروشان در هنگام بازداشت میزان کمی مواد‌مخدر به‌همراه دارند، جرم در نظر گرفته شده برای آنها سنگین نیست، درحالی‌که این افراد نقش اصلی را در شیوع و افزایش مصرف مواد‌مخدر برعهده دارند.

وی خاطرنشان کرد: از آبان ماه با همکاری نیروی انتظامی و قوه قضاییه این افراد به جای زندان به این اردوگاه‌های کار اجباری منتقل می‌شوند تا شرایط عادی مجازات را نداشته باشند.

طاهری همچنین با تاکید بر اینکه تابه حال معتادان تنها به جزای نقدی و شلاق محکوم می‌شدند و به‌دلیل به همراه نداشتن پول، آنها را روانه زندان می‌کردند، اضافه کرد: در اصلاح قانون جدید این بند مربوط به معتادان نیز تغییر کرد و بر این اساس، محلی برای درمان اجباری معتادان در اردوگاه‌های کار اجباری ایجاد می‌شود.

کد خبر 121042

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز