همشهری آنلاین: دانشمندان سوئیسی می‌گویند بهترین روش برای یافتن مواد مخدر در قاچاقیان که آنها را درون بدن خود جاسازی می‌کنند،‌ تصویر برداری پزشکی با سی‌تی‌اسکن است که معمولا برای شناسایی سرطان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ct scan

به گزارش آسوشیتدپرس به گفته این دانشمندان سی‌تی‌اسکن برای شناسایی داروهای قاچاق‌شده بیشتر از رادیوگرافی ساده با اشعه ایکس دقیق‌تر است. اما به گفته برخی کارشناسان ماشین‌های سی‌تی‌اسکن و پردازش تصویر کامپیوتری بسیار گران‌قیمت هستند،‌و هزینه استفاده آنها بیشتر از حدی است بتوان به طور معمول آنها را برای گرفتن قاچاقچیان استفاده کرد.

در این بررسی همه 18 مورد سی‌تی اسکن توانست قاچاقچیانی را مواد مخدر را بلعیده بودند یا درون حفره‌‌های بدنی خود فرو کرده بودند، شناسایی کند. تنها یک مورد اشتباه وجود داشت- آن هم یک فرد غیرقاچاقی بود که به اشتباه حامل دارو تشخیص داده شده بود.

در مقایسه،‌رادیوگرافی دیجیتال معمول با اشعه ایکس در 21 مورد قاچاقچیان را درست تشخیص داده بود و در 9 مورد اشتباه کرده بود. رایوگرافی اشعه ایکس معمول در شش فرد که حامل مواد مخدر نبودند، به اشتباه قاچاقچی تشخیص داده بود. یک نوع رادیوگرافی با اشعه ایکس از تمام بدن نسبت به روش معمولی رادیوگرافی بهتر عمل کرد،‌ و در شش مورد تشخیص درست و در سه مورد تشخیص اشتباه داد، اما به خوبی سی تی‌اسکن نبود.

پاتریشیا فلاچ، پژوهشگر اصلی در این بررسی می‌گوید رادیوگرافی ساده با اشعه ایکس ارزان‌تر از سی‌تی‌اسکن است، اما موارد اشتباه آن هم بیشتر است. فلاچ متخصص رادیولوژی قانونی در بیمارستان دانشگاهی در برن در سوئیس است که به طور اختصاصی برای کشف قاچاقچیان مواد مخدر مجهز شده است.

فلاچ گفت:‌ "در رادیوگرافی ساده،‌ ساختارهای همپوشان، گازهای روده‌ای و مدفوع اغلب روده‌ها را می‌پوشانند و باعث می‌شوند تشخیص مثبت کاذب یا منفی کاذب می‌شوند."

این پژوهش چشم‌انداز جالب‌توجهی را دنیای قاچاق مواد مخدر فراهم می‌کند. فلاچ گفت قاچاقچیان اغلب 50 تا 100 کیسه دارو را می‌بلعند، گاهی این مواد درون کاندوم‌های پوشیده‌شده با موم قرار می‌دهند که بلعیدن آنها ساده‌تر است. گاهی با خوردن انگور و هلو بلع این کیسه‌ها را راحت‌تر می‌کنند. این کیسه‌ها در تصویربرداری با اشعه ایکس به صورت نقاط سیاه یا سفید رنگ مجزای گرد یا مستطیلی شکل ظاهر می‌شوند.

فلاچ گفت قاچاقچیان گاهی سوء‌ظن را به خود جلب می‌کنند، زیرا اغلب آنها در حین پروازهای طولانی چیزی نمی‌نوشند و چیزی نمی‌خورند،‌تا از دست دادن مواد مخدری که بلعیده‌اند در توالت‌های هواپیما جلوگیری شود. بعد ماموران گمرگ هنگامی هواپیما فرود می‌آید، از این موضوع خبردار می‌شوند. یا گاهی این کیسه‌ها پاره می‌شوند و قاچاقچی کارش به بیمارستان کشیده می‌شود.

به گفته جان صالح، یک افسر گمرگ و حفاظت مرزی در آمریکا برخی از فرودگاه‌های عمده بین‌المللی در این کشور دارای مراکز پزشکی درون خود هستند که دارای ماشین‌های اشعه ایکس و توالت‌های مخصوص هستند. گاهی هم گمرگ با بیمارستان‌ها برای انجام آزمایش‌‌های تصویربرداری از مظنونین،‌که باید فرم‌های رضایت را پر کنند، قرارداد دارد. به گفته صالح در صورت اجتناب فرد از انجام تصویر برداری آنقدر در بازداشت می‌ماند تا مواد مخدر از او دفع شود.

دکتر ناگسوارا مانداوا که چندین سال در بیمارستانی در نیویورک با قاچاق‌چیان مواد مخدر سر و کار داشته است و با افسران گمرگ در فرودگاه بین‌المللی کندی کار کرده است،‌می‌گوید پژوهش‌های او نشان می‌دهد که تصاویر سی‌تی‌اسکن ارجحیت دارند، اما بیش از اندازه گران‌قیمت و وقت‌گیر هستند که به طور معمول از آنها استفاده کرد.

کد خبر 122108

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز